Show simple item record

dc.contributor.advisorLarson, Niclas
dc.contributor.authorØstmoløkken, Lena Kristin
dc.date.accessioned2024-07-13T16:23:30Z
dc.date.available2024-07-13T16:23:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229824902:101121429
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140952
dc.description.abstractI min masteroppgave har jeg undersøkt hvordan problemløsning og utforskning er representert på oppgavene gitt til skriftlig eksamen i fagene Matematikk 1P og Matematikk 2P. Dette er praktisk rettet matematikk på studieforberedende linjer på videregående skole. Forskingsspørsmålet mitt er: Hvordan legger eksamenssettene i P-matte til rette for at elevene skal få vist sin kompetanse innen utforskning og problemløsning? Bakgrunnen for å velge dette temaet er at jeg mener det er viktig at det er en sammenheng mellom det som står i læreplanene i fagene og det elevene faktisk blir testet i på eksamen. I tillegg er utforskning og problemløsning trukket fram som viktige kompetanser som det er viktig å beherske i et samfunn som stadig er i utvikling. Selve studien ble gjennomført som en kvalitativ innholdsanalyse, der jeg først gjennomførte en litterærstudie der jeg definerte hva som menes med kompetanse, utforskning og problemløsing i matematikk. Videre brukte jeg disse definisjonene til å sette kriterier for hvordan jeg skulle kategorisere oppgavene. Her delte jeg inn problemløsning etter hvilke strategier man kan bruke for å løse problemet, og utforskning ble delt inn etter type av utforskende oppgave. Datagrunnlaget besto av alle eksamenssettene som til nå er laget med bakgrunn i gjeldende læreplan fra 2020, med andre ord ble dette en totalanalyse av eksamensoppgavene i Matematikk 1P og Matematikk 2P. Til slutt gjennomførte jeg en opptelling av de ulike kriteriene for å svare på forskningsspørsmålet. Resultatet av studien viser at både problemløsning og utforskning er godt representert på oppgavene elevene får til eksamen. Derimot er det store forskjeller i hvilke problemløsningsstrategier som er representert. Det samme gjelder for utforskning, der det er noen typer av oppgaver som er foretrukket på sentralt gitt skriftlig eksamen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleProblemløsning og utforskning på eksamen i P-matte.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record