Show simple item record

dc.contributor.advisorHennig, Reinhard
dc.contributor.authorBerentsen, Karoline
dc.contributor.authorWehus, Malene Risdal
dc.date.accessioned2024-07-11T16:23:27Z
dc.date.available2024-07-11T16:23:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050468:3278344
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140276
dc.description.abstractI denne masteroppgaven forsøker vi å besvare den overordnede problemstillingen: “Hvordan kan fantastisk litteratur være nyttig i arbeidet med livsmestring i norskfaget?”. For å svare på dette har vi valgt ut to bokserier innenfor sjangeren fantastisk litteratur for barn og unge. Disse er: Polly og Buster og Arkin: Lysets vokter. For å besvare problemstillingen vil vi foreta en grundig litterær analyse. Dette gjør vi i form av nærlesing av disse verkene, med fokus på tre utvalgte forskningsspørsmål som går dypere inn på problemstillingen. Etter at vi har analysert begge verkene vil vi foreta en sammenlikning av disse, og videre drøfte det didaktiske potensialet basert på våre funn. Funnene våre viser i korte trekk at de utvalgte verkene har fordeler ved seg som gjør at de kan egne seg til å jobbe med livsmestring i norskfaget, men det finnes også visse utfordringer knyttet til bruken av disse i en didaktisk sammenheng.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvordan kan fantastisk litteratur være nyttig i arbeidet med livsmestring i norskfaget? En analyse av Sally Rippins "Polly og Buster" og H.L. Phoenix’ "Arkin – Lysets vokter" med fokus på følelser, sorg og hovedkarakterens emosjonelle utvikling.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record