Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvåle, Gunhild
dc.contributor.authorRekvik Tveit, Henrik
dc.contributor.authorFlotve, Fredrik
dc.date.accessioned2024-07-11T16:23:25Z
dc.date.available2024-07-11T16:23:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050468:37497924
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140275
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker vi norsklæreres vurdering av ChatGPTs potensial som verktøy i norskfagets for- og etterarbeid. Undersøkelsen baserer seg på semistrukturerte, kvalitative intervjuer med fire norsklærere på barnetrinn. Med en fenomenologiskhermeneutisk tilnærming ønsker vi å få frem hvordan norsklærere på barnetrinnet vurderer potensialet til ChatGPT, og knytte dette opp mot tidligere forskning, teoretiske rammeverk og øvrig teori. Vi forholder oss gjennomgående til tre forskjellige bruksområdekategorier; ChatGPT som innholdsleverandør, lærerassisten og evaluator. Disse kategoriene forholder seg til chatbotens potensiale i for- og etterarbeidet. Problemstillingen lyder: Hvordan ser lærere på potensialet til generativ KI for undervisningsarbeid i norskfaget på barnetrinnet? Det mest fremtredende resultatet var at alle lærerne vurderte potensialet i etterarbeidet som lavt eller ikke-eksisterende. Det var derimot en betydelig høyere vurdering av ChatGPTs potensial i forarbeidet. Likevel så vi at desto mer erfaren og kompetent læreren var med digitale verktøy, desto lavere vurderte de ChatGPTs potensial. Felles for alle lærerne var at de vurderte ChatGPT med et kritisk blikk, og at de derfor veide chatbotens produksjonsegenskaper opp mot det de mente gav elevene de beste læringsforutsetningene. Måten de tilnærmet seg chatboten på varierte, men ønsket om å forsikre seg om at elevene fikk et godt læringsutbytte besto.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title«ChatGPT er jo tilsynelatende veldig smart, men så er den jo litt dum og»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel