dc.description.abstract | I denne masteroppgaven skal jeg skrive om hva litteraturen sier om barnehagen som en utviklende
virksomhet – som er dog oppgavens tematikk, fra da barnehagen ble etablert og utviklingen av disse til
den dag i dag. Dette skal jeg skrive i tråd med følgende problemstilling; «Hvordan er de ulike barnehagetypene organisert, og hvilke kvaliteter har de?»
Denne masteroppgaven er forankret ut ifra en teoretisk studie som innebærer en litteraturgjennomgang,
og kan også ses i lys av en metastudie som dreier seg om at jeg søker frem og sorterer på tidligere
forskning, rapporter og litteratur – og setter sammen disse systematisk for å skape en nyere måter å se
disse perspektivene på. Dette gjør jeg i tråd ved å bruke Mats Persson sin 6S-modell. De seks ulike delene i modellen består av å spørre, søke, sortere, syntetisere, skrive og systematisere (Persson, 2021, s.15). Teoretisk litteratur beskriver antakelser om et fenomen (Persson, 2021, s.44), og det er dette jeg har prøvd å bruke 6S-modellen til Persson i henhold til mitt tema og problemformulering.
Jeg har også hatt en hermeneutisk tilnærming i min studie. Hermeneutisk tilnærming dreier seg om å
forstå et eksisterende funn rundt et fenomen, og sett at det som kjennetegner hermeneutikken er
forskerens innsikt, dens fordom, forforståelse og refleksjoner til det man studerer på. Det innebærer også å nå inn til en rett og god hermeneutisk sirkel i strev etter ny kunnskap, og at det handler om forholdet mellom deler og helhet i det som studeres. Behovet for at den eksisterende kunnskapen samles i oversikter gjør den lettere tilgjengelig, og dermed kan veien videre bli kortere til at denne kunnskapen kan anvendes og benyttes i praksis (Christoffersen & Johannessen, 2012).
Etter å ha studert barnehagen som en utviklende sektor har jeg sett at organiseringsformen og strukturen
har vært et sentralt virke i utviklingen. Retningslinjer og rammeverk har hatt sine påvirkninger for drift av
barnehagene og hvordan disse skal organiseres. Ved at jeg har satt spesifikt søkelys på sammenligning på
avdelingsstrukturert- og fleksible barnehager som åpne, - sone- og basestrukturerte barnehager, har jeg fått innblikk i hvilke kvaliteter disse trekker frem til drift av barnehager i dag og hvordan disse kan bli bedre i form av organisering og strukturering.
Å kunne se teorien i en sammenhengende kontekst har gitt meg verdifull innsikt som jeg kan bruke videre
til å utvide min forforståelse innenfor det temaet jeg har studert. Blant annet kan jeg anvende dette i praksis
om hvordan barnehagene er organisert, ha en forståelse på hvordan strukturen er bygd opp og hvilke rammer som er satt. Barnehagetemaet har vært og fortsetter å være et fokusområde som er studert og utforsket både i litteraturen og i forskningen. | |