Barnehagen som en utviklende virksomhet
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven skal jeg skrive om hva litteraturen sier om barnehagen som en utviklendevirksomhet – som er dog oppgavens tematikk, fra da barnehagen ble etablert og utviklingen av disse tilden dag i dag. Dette skal jeg skrive i tråd med følgende problemstilling; «Hvordan er de ulike barnehagetypene organisert, og hvilke kvaliteter har de?»
Denne masteroppgaven er forankret ut ifra en teoretisk studie som innebærer en litteraturgjennomgang,og kan også ses i lys av en metastudie som dreier seg om at jeg søker frem og sorterer på tidligereforskning, rapporter og litteratur – og setter sammen disse systematisk for å skape en nyere måter å sedisse perspektivene på. Dette gjør jeg i tråd ved å bruke Mats Persson sin 6S-modell. De seks ulike delene i modellen består av å spørre, søke, sortere, syntetisere, skrive og systematisere (Persson, 2021, s.15). Teoretisk litteratur beskriver antakelser om et fenomen (Persson, 2021, s.44), og det er dette jeg har prøvd å bruke 6S-modellen til Persson i henhold til mitt tema og problemformulering.
Jeg har også hatt en hermeneutisk tilnærming i min studie. Hermeneutisk tilnærming dreier seg om åforstå et eksisterende funn rundt et fenomen, og sett at det som kjennetegner hermeneutikken erforskerens innsikt, dens fordom, forforståelse og refleksjoner til det man studerer på. Det innebærer også å nå inn til en rett og god hermeneutisk sirkel i strev etter ny kunnskap, og at det handler om forholdet mellom deler og helhet i det som studeres. Behovet for at den eksisterende kunnskapen samles i oversikter gjør den lettere tilgjengelig, og dermed kan veien videre bli kortere til at denne kunnskapen kan anvendes og benyttes i praksis (Christoffersen & Johannessen, 2012).
Etter å ha studert barnehagen som en utviklende sektor har jeg sett at organiseringsformen og strukturenhar vært et sentralt virke i utviklingen. Retningslinjer og rammeverk har hatt sine påvirkninger for drift avbarnehagene og hvordan disse skal organiseres. Ved at jeg har satt spesifikt søkelys på sammenligning påavdelingsstrukturert- og fleksible barnehager som åpne, - sone- og basestrukturerte barnehager, har jeg fått innblikk i hvilke kvaliteter disse trekker frem til drift av barnehager i dag og hvordan disse kan bli bedre i form av organisering og strukturering.
Å kunne se teorien i en sammenhengende kontekst har gitt meg verdifull innsikt som jeg kan bruke videretil å utvide min forforståelse innenfor det temaet jeg har studert. Blant annet kan jeg anvende dette i praksisom hvordan barnehagene er organisert, ha en forståelse på hvordan strukturen er bygd opp og hvilke rammer som er satt. Barnehagetemaet har vært og fortsetter å være et fokusområde som er studert og utforsket både i litteraturen og i forskningen.