Show simple item record

dc.contributor.advisorSkreland, Lisbeth Ljosdal
dc.contributor.authorDemirbas, Aylin
dc.date.accessioned2024-07-06T16:23:54Z
dc.date.available2024-07-06T16:23:54Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222057219:51093256
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139026
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne masteroppgaven skal jeg skrive om hva litteraturen sier om barnehagen som en utviklende virksomhet – som er dog oppgavens tematikk, fra da barnehagen ble etablert og utviklingen av disse til den dag i dag. Dette skal jeg skrive i tråd med følgende problemstilling; «Hvordan er de ulike barnehagetypene organisert, og hvilke kvaliteter har de?» Denne masteroppgaven er forankret ut ifra en teoretisk studie som innebærer en litteraturgjennomgang, og kan også ses i lys av en metastudie som dreier seg om at jeg søker frem og sorterer på tidligere forskning, rapporter og litteratur – og setter sammen disse systematisk for å skape en nyere måter å se disse perspektivene på. Dette gjør jeg i tråd ved å bruke Mats Persson sin 6S-modell. De seks ulike delene i modellen består av å spørre, søke, sortere, syntetisere, skrive og systematisere (Persson, 2021, s.15). Teoretisk litteratur beskriver antakelser om et fenomen (Persson, 2021, s.44), og det er dette jeg har prøvd å bruke 6S-modellen til Persson i henhold til mitt tema og problemformulering. Jeg har også hatt en hermeneutisk tilnærming i min studie. Hermeneutisk tilnærming dreier seg om å forstå et eksisterende funn rundt et fenomen, og sett at det som kjennetegner hermeneutikken er forskerens innsikt, dens fordom, forforståelse og refleksjoner til det man studerer på. Det innebærer også å nå inn til en rett og god hermeneutisk sirkel i strev etter ny kunnskap, og at det handler om forholdet mellom deler og helhet i det som studeres. Behovet for at den eksisterende kunnskapen samles i oversikter gjør den lettere tilgjengelig, og dermed kan veien videre bli kortere til at denne kunnskapen kan anvendes og benyttes i praksis (Christoffersen & Johannessen, 2012). Etter å ha studert barnehagen som en utviklende sektor har jeg sett at organiseringsformen og strukturen har vært et sentralt virke i utviklingen. Retningslinjer og rammeverk har hatt sine påvirkninger for drift av barnehagene og hvordan disse skal organiseres. Ved at jeg har satt spesifikt søkelys på sammenligning på avdelingsstrukturert- og fleksible barnehager som åpne, - sone- og basestrukturerte barnehager, har jeg fått innblikk i hvilke kvaliteter disse trekker frem til drift av barnehager i dag og hvordan disse kan bli bedre i form av organisering og strukturering. Å kunne se teorien i en sammenhengende kontekst har gitt meg verdifull innsikt som jeg kan bruke videre til å utvide min forforståelse innenfor det temaet jeg har studert. Blant annet kan jeg anvende dette i praksis om hvordan barnehagene er organisert, ha en forståelse på hvordan strukturen er bygd opp og hvilke rammer som er satt. Barnehagetemaet har vært og fortsetter å være et fokusområde som er studert og utforsket både i litteraturen og i forskningen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleBarnehagen som en utviklende virksomhet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record