Show simple item record

dc.contributor.advisorHorverak, May Olaug
dc.contributor.authorStoresund, Ingrid
dc.date.accessioned2024-07-05T16:23:29Z
dc.date.available2024-07-05T16:23:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222049567:52287470
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138646
dc.description.abstractDenne studien har hatt som formål å undersøke lekens potensial i begynneropplæringen, knyttet til elever som viser utfordrende atferd. Studien har følgene problemstilling: Hvilket potensial ser lærere i lek for å skape en god skolestart og som «brobygger» mellom barnehage og skole for elever som viser utfordrende atferd? Studien tar utgangspunkt i fenomenologisk tradisjon og tenkning. For å søke svar på problemstillingen er det benyttet et kvalitativt forskningsdesign med bruk av semistrukturerte intervju som metode. Studiens utvalg består av fire lærere med erfaring fra 1. trinn. Det ble gjennomført en tematisk analyse av det innsamlede datamaterialet. Funnene i studien viser at lærerne anså lek som en betydningsfull og viktig del av skolestarten, spesielt rettet mot elever som viser utfordrende atferd. Samtlige av informantene fremhevet at lek på 1. trinn spiller en viktig rolle for å skape en god skolestart preget av sammenheng mellom barnehage og skole samt gir en følelse av trygghet. Videre kan lek fremme trivsel gjennom lekens egenverdi samt muligheten for å skape motivasjon blant elever som viser utfordrende atferd. Lek ble også sett på som et godt alternativ for å støtte elevenes utvikling av sosiale relasjoner, siden den kan tilrettelegge for relasjonsbygging. Dette kan også være av betydning for klassemiljøet. Det ble også funnet at bruk av lek på 1. trinn kunne bidra til å danne og utvikle sosial kompetanse hos elever som viser utfordrende atferd. Lærerne belyste også muligheten for at elevenes sosiale mestring, språkutvikling, faglige læring og kreativitet kunne ha gode forhold for å utvikles gjennom lek.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLekens potensial i skolestarten
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record