dc.contributor.advisor | Omdal, Heidi | |
dc.contributor.author | Lien, Kristine | |
dc.contributor.author | Odderstøl, Marit Kjeåsen | |
dc.date.accessioned | 2024-07-05T16:23:27Z | |
dc.date.available | 2024-07-05T16:23:27Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.uia:inspera:222049567:50968126 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3138645 | |
dc.description.abstract | Denne studien tar sikte på å undersøke læreres erfaringer med lek i begynneropplæringen. Som en del av dette ser vi nærmere på hvordan rollen lærere inntar i leken påvirker inkludering av elevmangfoldet som finnes i skolen. Dette er en kvalitativ studie hvor vi har intervjuet fem lærere som jobber på 1. og 2. trinn i grunnskolen. Funnene er tolket gjennom en tematisk analyse. Analysen indikerer at lærere ser viktigheten av lek som en del av begynneropplæringen, spesielt i henhold til utvikling av elevenes sosiale kompetanse. Likevel tyder funnene på at bruk av lek reduseres kraftig i overgangen fra 1. til 2. trinn. Manglende kunnskap om hvordan lærere kan bruke lek som en del av undervisningen, og krav om å nå kompetansemål satt i læreplanen trekkes frem som faktorer som er med på å begrense bruk av lek i begynneropplæringen. Studien viser også at det kan være utfordrende å inkludere elevmangfoldet i lek. Samtidig kommer det frem at dersom lærere er til stede, og er bevisst hvilken rolle de inntar i leken, kan dette bidra til inkludering av flere elever. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of Agder | |
dc.title | Lek i begynneropplæringen: Hvilke erfaringer har lærere med bruk av lek i begynneropplæringen, og hvordan kan lærerens rolle under leken bidra til inkludering av elevmangfoldet? | |
dc.type | Master thesis | |