Show simple item record

dc.contributor.advisorOmdal, Heidi
dc.contributor.authorLien, Kristine
dc.contributor.authorOdderstøl, Marit Kjeåsen
dc.date.accessioned2024-07-05T16:23:27Z
dc.date.available2024-07-05T16:23:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222049567:50968126
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138645
dc.description.abstractDenne studien tar sikte på å undersøke læreres erfaringer med lek i begynneropplæringen. Som en del av dette ser vi nærmere på hvordan rollen lærere inntar i leken påvirker inkludering av elevmangfoldet som finnes i skolen. Dette er en kvalitativ studie hvor vi har intervjuet fem lærere som jobber på 1. og 2. trinn i grunnskolen. Funnene er tolket gjennom en tematisk analyse. Analysen indikerer at lærere ser viktigheten av lek som en del av begynneropplæringen, spesielt i henhold til utvikling av elevenes sosiale kompetanse. Likevel tyder funnene på at bruk av lek reduseres kraftig i overgangen fra 1. til 2. trinn. Manglende kunnskap om hvordan lærere kan bruke lek som en del av undervisningen, og krav om å nå kompetansemål satt i læreplanen trekkes frem som faktorer som er med på å begrense bruk av lek i begynneropplæringen. Studien viser også at det kan være utfordrende å inkludere elevmangfoldet i lek. Samtidig kommer det frem at dersom lærere er til stede, og er bevisst hvilken rolle de inntar i leken, kan dette bidra til inkludering av flere elever.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLek i begynneropplæringen: Hvilke erfaringer har lærere med bruk av lek i begynneropplæringen, og hvordan kan lærerens rolle under leken bidra til inkludering av elevmangfoldet?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record