Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHellang, Bente Velle
dc.contributor.authorMikkelsen, Hege Maurstad
dc.date.accessioned2024-07-03T16:23:37Z
dc.date.available2024-07-03T16:23:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050468:37322403
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137829
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractLesing er en av våre grunnleggende ferdigheter, og er noe skolen skal legge til rette for og støtte elevenes utvikling innen. Det er en kompleks øvelse som krever både god lesekompetanse og lesemotivasjon. I denne oppgaven ønsket jeg å se på hva elever på 7. trinn selv tenker om lesing av skjønnlitteratur, både i skole og hjem. Alle elever er ulike og har ulike utgangspunkt, og jeg ønsket derfor i tillegg å se på hvordan lærere og skole kan tilrettelegge for at elevenes leselyst skal stimuleres. Oppgavens problemstilling er formulert slik: "Hvilke refleksjoner gjør elever på 7. trinn seg om egen leselyst og om lesing av skjønnlitteratur i skolen og på fritiden, og hvordan kan norsklæreren tilrettelegge for stimulering av leselyst blant elevene?» Gjennom digitalt spørreskjema og fire elevintervju ønsket jeg å høre elevenes egne tanker om lesing av skjønnlitteratur, og hva de tenker om de ulike tiltakene skolen har gjort for å øke leselysten deres. Gjennom observasjon av lesekvart, bibliotekstime og litteraturtime, samt to lærerintervju ønsket jeg å se og høre hva lærerne og skolen gjør for å stimulere og øke leselysten til elevene, og hvordan disse tiltakene gjennomføres i klasserommet. Etter å ha gjennomført forskningsprosjektet, har jeg funnet svar på problemstillingen jeg hadde utarbeidet. Deltakerne har gitt gode svar om hva de selv tenker om eget forhold til lesing, lesing i skolen og lesing hjemme. De har også uttalt seg om hva de tenker om hva de tenker om flere av de ulike tiltakene som er satt i gang for å øke elevenes leselyst. Det virker som det er en generell høy leselyst på trinnet, så lenge de får lov til å velge selv hva de skal lese. Noen ønsker helst å lese skjønnlitteratur i ulike former og lengder, mens andre helst ønsker å lese fagtekster. Lærerne bidrar til stimulering av leselyst hos elevene ved å ha et godt utvalg av bøker og sjangre på skolebiblioteket som er tilpasset elevenes nivå, og ved å velge bøker som fenger elevene i litteraturtimene. På denne måten vil de gi elevene gode opplevelser og erfaringer i forbindelse med lesing, noe som bidrar til økt leselyst hos elevene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLeselyst og lesemotivasjon i klasserommet på mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel