dc.description.abstract | I denne masteroppgaven undersøker jeg om det vil være rettskrivingsforskjeller på elevtekster
skrevet for hånd og på Chromebook. Jeg samler inn elevtekster fra sjuende trinn og
undersøker spesielt feil i bruken av dobbel konsonant og og/å i elevtekstene, og om
eventuelle feil fanges opp av retteprogram. Samtidig diskuterer jeg håndskriftens plass i
dagens samfunn. Elevtekstene analyserer og drøfter jeg i lys av relevant teori. Funnene i
oppgaven viser at det er forskjeller i elevenes rettskriving, noen mer tydelige enn andre. Det
er tydelige forskjeller i korrekt bruk av dobbel konsonant ut ifra hva teksten blir skrevet med,
altså for hånd eller på Chromebook, mens avvik i bruken av og/å ikke har like tydelige
forskjeller. Likevel kommer jeg fram til den konklusjonen at det er forskjeller, og at de fleste
feil vil rettes opp av retteprogrammene ved bruk av Chromebook. Videre har jeg forstått det slik at håndskriften kan bidra til bedre læring og fortsatt er viktig i skolen, og derfor også en viktig plass i dagens samfunn. | |