Å fremme folkehelse og livsmestring i småtrinnet gjennom bildebøker. En analyse av Siri Abrahamsen og Vibeke Høie-Holgersens bildebøker Gleding!, Feiling! og Undring i følelsesuniverset.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3135764Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien tar for seg en nærlesing av tre bildebøker skrevet av Siri Abrahamsen og illustrert av Vibeke Høie-Holgersen. Abrahamsen presiserer på bildebøkenes baksidetekst at bøkene skal ta for seg temaer som blant annet livsmestring, vennskap, inkludering og glede (2016, 2017, 2018). Gjennom problemstillingen: Hvorvidt har bildebokserien til Siri Abrahamsen og Vibeke Høie-Holgersen om Lykke og Wilmer potensial til arbeid med folkehelse og livsmestring i norskfaget på småtrinnet? skal det undersøkes hvilken betydning denne skjønnlitteraturen kan ha for norskfagets undervisning innenfor det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.
Gjennom en grundig analyse av disse bildebøkene har jeg identifisert flere temaer som egner seg for utforsking innenfor rammene av norskfaget, spesielt med tanke på folkehelse og livsmestring. Disse inkluderer emner som følelsesregulering, fellesskap og omsorg, sammen med de tidligere nevnte temaene. Min studie antyder at bildebøkene til Siri Abrahamsen og Vibeke Høie-Holgersen utgjør en velegnet ressurs som supplement til undervisningsmateriale innenfor områdene folkehelse og livsmestring på småtrinnet i grunnskolen, særlig gjennom høytlesingsaktiviteter instruert av en lærer. Elevene kan gjennom høytlesing av disse bøkene engasjere seg i andres liv, lære om ulike følelser og hvordan disse kan håndteres gjennom observasjoner gjort gjennom bøkenes fortellinger og karakterer. Samtidig kan leseren eller lytteren lære om empati gjennom de analyserte verkene, som også er et relevant element innen folkehelse og livsmestring, her gjennom norskfaget.