dc.contributor.advisor | Hundeland, Per Sigurd | |
dc.contributor.advisor | Reinhardtsen, Jorunn | |
dc.contributor.author | Lindseth, Rebekka Abildgaard | |
dc.date.accessioned | 2024-01-27T17:23:14Z | |
dc.date.available | 2024-01-27T17:23:14Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.uia:inspera:183813774:36653866 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3114162 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven søker å finne ut av hva slags faginnhold nasjonal deleksamen i algebra for GLU 5-10 inneholder og dermed hvilke kunnskaper lærerstudentene testes i. Totalt 150 oppgaver har blitt analysert med utgangspunkt i et didaktisk og algebraisk rammeverk som baserer seg på begrepene til Ball et al. (2008) og Kieran (2004). Forskningsspørsmålet er: Hva slags undervisningskunnskap i matematikk (UKM) og algebraisk aktivitet stimulerer oppgavene i nasjonal deleksamen i algebra til?. For å besvare forskningsspørsmålet er det foretatt en kvalitativ innholdsanalyse av åtte nasjonale deleksamener gjennomført i perioden fra høsten 2019 til våren 2023.
Funnene viser at det er en del variasjon av faginnhold mellom eksamenssettene. Samtlige oppgaver inneholder undervisningskunnskap og sett alle eksamenssettene under ett er det funnet at en svært høy andel av oppgavene tester studentenes fagkunnskap, med et stort fokus på allmenn fagkunnskap, og at en av tre oppgaver tester studentenes fagdidaktiske kunnskap. Algebraisk aktivitet er også godt representert i oppgavene. Over tid har de meningsskapende genererende aktivitetene blitt prioritert i økende grad over de regel-baserte transformerende aktivitetene. 99,4% av oppgavene stimulerer til en eller flere globale meta-level aktiviteter, og det legges spesielt stor vekt på at kandidatene skal beherske å begrunne og analysere. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | | |
dc.publisher | University of Agder | |
dc.title | Faginnholdet i nasjonal deleksamen i algebra for lærerstudenter | |
dc.type | Master thesis | |