Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRøsstad, Rune
dc.contributor.authorMidbrød, Elinor
dc.date.accessioned2023-09-16T16:23:14Z
dc.date.available2023-09-16T16:23:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143797836:51098491
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089892
dc.description.abstractI det nye læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 ble folkehelse og livsmestring innført som tverrfaglig tema i norsk skole. Det lå et ønske om å ruste barn og unge til å håndtere dagens og fremtidens utfordringer. Det finnes fremdeles en viss usikkerhet knyttet til hvordan man i praksis skal implementere temaet i skolens fag. Denne studien undersøker hvordan ett av skolens største og viktigste fag kan bidra til dette tverrfaglige temaet i barneskolen. Problemstillingen er: Hvordan kan norskfaget bidra til det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring? For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ dokumentanalyse av Kunnskapsløftet 2020. Jeg har analysert overordnet del og læreplanen for norskfaget, og trukket ut det som er relevant i forhold til folkehelse og livsmestring. Hovedfunnene viser at norskfaget kan bidra bredt til temaet, både implisitt og eksplisitt, gjennom utvikling av de grunnleggende ferdighetene skriving, lesing og muntlighet, lesing av litteratur, arbeid knyttet til kritisk tenkning og etisk bevissthet, og ved å legge til rette for skapende og kreative læringsprosesser. Tilpasset opplæring, underveisvurdering og et trygt og inkluderende klassemiljø er også faktorer som kan ha positiv innvirkning på elevers helse og livsmestring.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleFolkehelse og livsmestring i norskfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel