Vektlegging av ikke-finansiell informasjon i kredittvurdering – en studie av praksis i store norske banker
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3082728Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen: «Hvordan vektlegger store norskebanker ikke-finansiell informasjon i kredittvurderingsprosessen av små og mellomstorebedrifter?». Praksis for innhenting, behandling og bruk av informasjon, samt incentiver ogutfordringer i prosessen utforskes for å gi svar på problemstillingen.
Oppgaven bygger på eksisterende sekundærdata innhentet gjennom forskningsartikler, lovverk,lærebøker, tidligere masterutredninger og offentlige publikasjoner. Primærdata er samletgjennom dybdeintervjuer med representanter fra store norske banker, og ses i sammenheng medsekundærdataen. Hensikten med forskningen er å bidra til bedre en forståelse av bankenspraksis, vurderinger og vektlegging av informasjon i kredittvurderingen av små og mellomstorebedrifter.
Våre funn viser at bankene anser finansiell informasjon som viktigere enn ikke-finansiellinformasjon, men at sistnevnte stadig blir viktigere. Vi har identifisert og undersøkt tre viktigetyper ikke-finansiell informasjon som vurderes av bankene; bærekraftsinformasjon,antihvitvaskingsinformasjon og informasjon om eiere, nøkkelpersoner og marked. Hvilken avdisse som vektlegges mest, er noe bankene ikke kan svare konkret på. Dette er fordi noeinformasjon er lovpålagt å ta med i vurderingen, og noe ikke. En videre vurdering avressursbruk og oppfattelse av viktighet ble utført. Det viser seg at informasjon om eiere,nøkkelpersoner og marked anses som den viktigste formen for ikke-finansiell informasjon. Dogvies den mindre tid enn de to øvrige.
Incentiver for å inkludere ikke-finansiell informasjon i kredittvurderingen er varierende.Innhenting av bærekrafts-, og antihvitvaskingsinformasjon er lovpålagt, og bankene ønskernaturligvis å være lovlydige. Dette henger sammen med ønsket om å opprettholde et godtomdømme. I tillegg er bankenes oppfatning av sin rolle i det grønne skiftet, sett i sammenhengmed deres samfunnsansvar, en viktig faktor for å inkludere bærekraftsinformasjon. Informasjonom eiere, nøkkelpersoner og marked gir best indikasjoner på fremtidig inntjening og er følgeligdet bankene selv verdsetter høyest. Funnene indikerer at økte lovkrav og økende interessevedrørende bærekraftshensyn, kan endre hvordan banken vektlegger informasjonen fremover.