dc.description.abstract | I masteroppgaven vår undersøker vi; hvem studenten som starter på kroppsøvingslærerutdanning
er, hvilke erfaringer studenten har med bevegelsesaktiviteter og hvordan studenten beskriver
møte med ny utdanning. Studentene som starter på utdanningen kommer til utdanningen med
ulike erfaringer når det gjelder bevegelsesaktiviteter, og dermed vil de møte utdanningen med
ulikt syn. Kroppsøvingsfaget i den norske skolen preges av idrettsaktiviteter, noe som kan føre til
at fremtidige kroppsøvingsstudenter danner seg et idrettslig bilde av
kroppsøvingslærerutdanningen. Hensikten med studien er å finne ut om det er noe sammenheng
mellom studentenes erfaringer med bevegelsesaktiviteter, og om de har like eller ulike
beskrivelser i møtet med utdanningen. I diskusjonsdelen drøfter vi resultatene opp mot relevant
teori og forskning. Dermed har vi utformet problemstillingen; “Hvilke erfaringer har studentene
som påbegynner kroppsøvingslærerutdanningen med bevegelsesaktiviteter, og hvordan beskriver
de møtet med ny utdanning?”. Studien vår baserer seg på at virkeligheten forstås som sosialt
konstruert og befinner seg dermed innenfor sosialkonstruksjonismen. Vi benyttet oss av
kvalitative, individuelle dybdeintervju, og resultatene består av materiale fra syv informanter. I
analyseprosessen gjennomførte vi tematisk analyse med utgangspunkt i Braun og Clarkes seks
steg. Vi konkluderer med at studentene kommer med nokså like erfaringer da de møter den nye
utdanningen; nemlig erfaringer fra idretten. Likevel viser funnene våre at studentene i stor grad
har forståelse for hvorfor utdanningen forsøker å endre praksis. Vi tror at videre forskning
innenfor feltet kan være med å fastslå om utdanningen utfordrer doxa eller ikke, og om
endringen vi er ute etter faktisk finner sted. | |