Jeg ble irritert jeg, når læreren fortalte at vi skulle bort fra klassiske idrettene i kroppsøving
Abstract
I masteroppgaven vår undersøker vi; hvem studenten som starter på kroppsøvingslærerutdanninger, hvilke erfaringer studenten har med bevegelsesaktiviteter og hvordan studenten beskrivermøte med ny utdanning. Studentene som starter på utdanningen kommer til utdanningen medulike erfaringer når det gjelder bevegelsesaktiviteter, og dermed vil de møte utdanningen medulikt syn. Kroppsøvingsfaget i den norske skolen preges av idrettsaktiviteter, noe som kan føre tilat fremtidige kroppsøvingsstudenter danner seg et idrettslig bilde avkroppsøvingslærerutdanningen. Hensikten med studien er å finne ut om det er noe sammenhengmellom studentenes erfaringer med bevegelsesaktiviteter, og om de har like eller ulikebeskrivelser i møtet med utdanningen. I diskusjonsdelen drøfter vi resultatene opp mot relevantteori og forskning. Dermed har vi utformet problemstillingen; “Hvilke erfaringer har studentenesom påbegynner kroppsøvingslærerutdanningen med bevegelsesaktiviteter, og hvordan beskriverde møtet med ny utdanning?”. Studien vår baserer seg på at virkeligheten forstås som sosialtkonstruert og befinner seg dermed innenfor sosialkonstruksjonismen. Vi benyttet oss avkvalitative, individuelle dybdeintervju, og resultatene består av materiale fra syv informanter. Ianalyseprosessen gjennomførte vi tematisk analyse med utgangspunkt i Braun og Clarkes sekssteg. Vi konkluderer med at studentene kommer med nokså like erfaringer da de møter den nyeutdanningen; nemlig erfaringer fra idretten. Likevel viser funnene våre at studentene i stor gradhar forståelse for hvorfor utdanningen forsøker å endre praksis. Vi tror at videre forskninginnenfor feltet kan være med å fastslå om utdanningen utfordrer doxa eller ikke, og omendringen vi er ute etter faktisk finner sted.