Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSelås, Magnhild
dc.contributor.authorBerntsen, Andrea
dc.contributor.authorOlsen, Ingrid
dc.date.accessioned2023-07-21T16:23:35Z
dc.date.available2023-07-21T16:23:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143798769:36986869
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080725
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke hvordan et utvalg lærere arbeider med bokstavinnlæring på 1.trinn. Oppgaven skal svare på problemstillingen: Hvordan legger lærere til rette for utvikling av elevers bokstavkunnskap på 1.trinn? For å undersøke dette har vi brukt både observasjon og intervju som metode. Vårt utvalg av informanter består av fire 1. klasselærere ved fire ulike skoler. Vi observerte to undervisningsøkter hos hver lærer, og hadde et semistrukturert intervju med hver av lærerne. Resultatene viser at lærerne gjør mye likt i undervisningen for å utvikle elevers bokstavkunnskap. Alle informantene introduserer elevene for to bokstaver i uka, bruker en rekkefølge med en blanding av konsonanter og vokaler, og bruker varierte leseopplæringsmetoder. Lærerne jobber også med både bokstaver, ord, setninger og hele tekster på ulike måter, og bruker ulike kartleggingsverktøy for å kunne tilpasse undervisningen til alle elever. Arbeidsmåtene skiller seg også fra hverandre på den måten at lærerne vektlegger forhold i bokstavinnlæringen ulikt. Alle måter er likevel med på å utvikle bokstavkunnskap hos elever på ulike vis. Gjennom systematisk arbeid med bokstavenes lyd, navn og form, utvikler elever sikker bokstavkunnskap som er viktig for å mestre lesing og skriving.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleUtvikling av bokstavkunnskap på 1. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel