dc.description.abstract | Bakgrunnen for studien er at kunnskapskravet som stilles til lærere i kroppsøvingsfaget, blir
utydelig på grunn av et uklart kunnskapsobjekt i faget (Nyberg & Larsson, 2014). I tillegg til en
usikker fremtid for faget (Kirk, 2011) bidrar til at profesjonskunnskapene som kommer til syne
i faget blir interessant å undersøke, da disse vil ha konsekvenser for kunnskapsobjektet som
kommer frem i faget. Hensikten med å belyse dette problemet er å få frem hvilke
profesjonskunnskaper lærere i kroppsøving ser på som viktige for å utøve god
undervisningspraksis. Vårt teoretiske rammeverk er Shulman (1987) sine kunnskapsbaser.
Problemstillingen vår er: Hvilke kunnskaper kreves av en kroppsøvingslærer på barnetrinnet
for å utøve god undervisningspraksis? Metodikken som er anvendt for å besvare
problemstillingen er et kvalitativt forskningsdesign. Utvalget består syv lærere som vi
intervjuet, disse underviser aktivt i kroppsøving på 1-7 trinn. Vi har anvendt tematisk analyse,
slik som Braun og Clarke (2006) beskriver for å undersøke problemstillingen.
Våre funn viser til fire kunnskaper som lærerne verdsetter for å utøve god praksis; (i)
Klasseledelse (ii) Å jobbe på tvers av fag (iii) Å kunne mange aktiviteter (iv)
Vurderingskompetanse. Vi viser igjennom studien at faget blir praktisert som et rekreasjonsfag
og at kunnskapsobjektet i undervisningen er utydelig for lærere å tolke. Vi viser også at det er
behov for et tydelig kunnskapsobjekt i faget. Til videre forskning kan det være fordelsmessig
å ta et nøye blikk på hvordan de tverrfaglige temaene kommer frem i undervisningen.
Nøkkelord: Kroppsøving, Profesjonskunnskap, Kunnskapsobjekt, 1-7 trinn, Tematisk
analyse, Kvalitativt forskningsintervju | |