Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErtzeid, Ingrid
dc.contributor.authorHaldorsen, Henriette
dc.contributor.authorEiknes, Kristine
dc.date.accessioned2023-07-20T16:23:30Z
dc.date.available2023-07-20T16:23:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143798769:34451167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080491
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om hvordan ulike momenter i en bildebok kan være med på å fremme leselyst og motivasjon hos elever i andre klasse. Vi har valgt å fokusere oppgaven vår på bildeboken Odd er et egg av Lisa Aisato (2010). Oppgaven bygger på en litterær analyse for å komme fram til våre drøftinger og for å kunne gi svar på vår problemstilling. Sentralt i denne oppgaven er hovedfokuset på bildeboken, og dens elementer og virkemidler som kan være med på å skape motivasjon og leselyst for elever. Fokuset i analysen går på bokens paratekst, oppslag og sidevendinger, ikonotekst, bildeutsnitt og perspektiver og til slutt, bokens fargebruk. Videre viser vi til hvordan man kan trekke denne boken inn i den tverrfaglige undervisningen i andre klasse. Boken tar opp viktige temaer som er fine å ta inn i klasserommet. Funnene og konklusjonene som kommer fram i denne masteroppgaven er at bildebokens virkemidler kan skape leselyst hos elever i andre klasse. I tillegg til dette kommer det frem at boken egner seg godt til bruk i forbindelse med arbeid rundt det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLeselyst og lesemotivasjon i klasserommet på småtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel