Identitetsutvikling i ungdomslitteratur
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079265Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om en bokserie for ungdom, hvor identitetsutviklingen til hovedkarakteren blir analysert i sammenheng med temaet livsmestring. Det er ett av tre tverrfaglige tema som er en del av fagfornyelsen. Oppgaven er delt inn i elementer som inngår i en identitetsutvikling, som også kommer tydelig frem i trilogien: identitet, tilhørighet, vennskap, valg og skjebne. Teorien tar først og fremst opp hva som inngår i en identitet, men har også en del om analysebegreper som intertekstualitet, forteller, synsvinkel og komposisjon. Metoden i denne oppgaven er nærlesing, med et hermeneutisk preg. Analysedelen er delt opp i ulike scener fra bøkene som er selve strukturen i oppgaven. Her blir det belyst hvordan identitetsutviklingen til hovedkarakteren kommer frem.
Oppgaven bekrefter at en personlig identitet utvikles gjennom de ulike elementene som tilhørighet, vennskap, valg og skjebne. Samtidig som at ulike valg forfatteren har tatt skaper et større bilde på utviklingen til hovedkarakteren. Det er en didaktisk tilnærming i oppgaven, og kan derfor se at denne bokserien kan bli brukt i klasserommet. Fordi gjennom lesing av skjønnlitteratur vil man lære mye om seg selv.