Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJensen, Magnus Thunes
dc.contributor.authorRoaldsen, Liva
dc.date.accessioned2023-07-15T16:23:27Z
dc.date.available2023-07-15T16:23:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143798281:36762848
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079264
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSøkelyset i denne oppgaven er å undersøke fremstillingen av homofili i to samtidsrealistiske ungdomsromaner. Teorigrunnlaget kan sies å være delt inn i to, der den ene delen har et didaktisk søkelys, mens den andre delen konsentrerer seg om queer teori. Teorien skaper grunnlag for ulike perspektiver i møte med analysen. Den metodiske tilnærmingen er nærlesing, og blir utført som en komparativ analyse. Forskningen bygger på to ungdomsromaner som handler om forelskelse mellom likekjønnede karakterer. I analysen blir det belyst hvordan homofili blir fremstilt i form av reaksjoner fra omgivelsene, heteronormativitet og karakterenes seksuelle orientering. Hovedresultatene viser at homofili blir sett på som naturlig i bøkene. Reaksjonene fra omgivelsene er nesten utelukkende positiv, men forventninger knyttet til at det skal være “mann og kvinne” fører til usikkerhet rundt oppførselen til karakterene. For å ivareta det didaktiske søkelyset, har oppgaven en didaktisk tilnærming. I denne delen blir relevansen av lesing av skjønnlitteratur og norsk som danningsfag diskutert.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHan vil ikke at noen skal vite dette, at han er sånn, at vi er sånn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel