Han vil ikke at noen skal vite dette, at han er sånn, at vi er sånn
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079264Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Søkelyset i denne oppgaven er å undersøke fremstillingen av homofili i to samtidsrealistiske ungdomsromaner. Teorigrunnlaget kan sies å være delt inn i to, der den ene delen har et didaktisk søkelys, mens den andre delen konsentrerer seg om queer teori. Teorien skaper grunnlag for ulike perspektiver i møte med analysen. Den metodiske tilnærmingen er nærlesing, og blir utført som en komparativ analyse. Forskningen bygger på to ungdomsromaner som handler om forelskelse mellom likekjønnede karakterer. I analysen blir det belyst hvordan homofili blir fremstilt i form av reaksjoner fra omgivelsene, heteronormativitet og karakterenes seksuelle orientering. Hovedresultatene viser at homofili blir sett på som naturlig i bøkene. Reaksjonene fra omgivelsene er nesten utelukkende positiv, men forventninger knyttet til at det skal være “mann og kvinne” fører til usikkerhet rundt oppførselen til karakterene. For å ivareta det didaktiske søkelyset, har oppgaven en didaktisk tilnærming. I denne delen blir relevansen av lesing av skjønnlitteratur og norsk som danningsfag diskutert.