Show simple item record

dc.contributor.advisorFrivold Kostøl, Elin Marie
dc.contributor.authorÅkre, Karina
dc.date.accessioned2023-07-15T16:23:19Z
dc.date.available2023-07-15T16:23:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143767731:36892048
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079257
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien handler om utagerende atferd. Lærere står i mange utfordrende situasjoner som følge av denne typen atferd i skolen. Det samme gjør elevene det gjelder og deres medelever. Det er gjort mye forskning rundt utagerende atferd i skolen, men lite forskning rundt opplevelsen av å ha vært en elev som viser en utagerende atferd. Studien har til hensikt å finne ut hvordan det opplevdes å være en elev som viste utagerende atferd i skolen. Studiens resultater er basert på tre kvalitative semistrukturerte intervjuer. Deltakerne er tre voksne som selv har vært elever som viste utagerende atferd i sin skolegang. Resultatene har blitt analysert og presentert med bakgrunn i en tematisk analyse. Resultatene fra intervjuene viser at deltakerne har mange blandede erfaringer av å være en elev som viste utagerende atferd i skolen. De tre deltakerne opplevde at omgivelsene deres var preget av mye konflikt, det være fysiske og verbale konflikter med medelever og lærere, utfordrende hjemmeforhold og utfordringer med å håndtere egne følelser. Deltakerne opplevde at det ble satt inn tiltak på grunn av deres utagerende atferd i skolegangen, men at tiltakene hadde begrenset virkning da hovedfokuset var å fjerne eller endre dem slik at situasjonen ble bedre for resten av klassen og lærerne. Tiltak som omhandlet å ha noen å prate med om det som var vanskelig i skolegangen, ble savnet av samtlige deltakere. Deltakerne opplevde at lærerne hadde gitt dem litt opp, husker dem som lite pedagogiske og savnet lærere som var bedre til stede for dem. Til tross for utfordringer, opplevde deltakerne å ha gode venner og til tider være populære lekekamerater grunnet deres høye kreativitet. Resultatene indikerer at det er viktig å høre på elever som viser en utagerende atferd, ettersom det kan bidra til en bedre forståelse av hva de strever med og trenger for å takle skolehverdagen bedre. Samtidig er gode lærere og gode venner faktorer som bidrar til å gjøre skolehverdagen til disse elevene mer håndterbar. Nøkkelord: utagerende atferd, teoretiske perspektiver, mentalisering, regulering av følelser, risikofaktorer, beskyttende faktorer.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleUtagerende atferd i skolen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record