dc.description.abstract | Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke potensialet tegneserieromanen Spøkelsesvenn: Det første møtet skrevet av Michelle Tolo (2020) har i forhold til utviklingen av visuell tekstkompetanse i begynneropplæringen. Elevene i begynneropplæringen skal, i henhold til læreplanen, møte en sammensatt tekstpraksis. Dette løfter frem et behov for en varierende tekstkompetanse, slik at de er forberedt i møte med en mangfoldig tekstkultur.
Oppgaven har som hensikt å besvare problemstillingen «Hvordan kan tegneserieromanen Spøkelsesvenn: Det første møtet bidra til visuell tekstkompetanse i begynneropplæringen?». For å besvare problemstillingen er det gjennomført en analyse av tegneserieromanen, etterfulgt av en didaktisk refleksjon. Som et utgangspunkt i den didaktiske refleksjonen anvendes prinsipper fra dialogisk undervisning.
Resultatene viser at tegneserieromanen tar i bruk en rekke visuelle virkemidler, som direkte henvender seg til leserens visuelle tekstkompetanse. Boken er derfor et fint utgangspunkt for dialogiske samtaler med hensikt om å øke elevers visuelle tekstkompetanse. Det er likevel et behov for å teste ut resultatene i et klasserom, da denne oppgaven ikke inkluderer en klasseromsundersøkelse. | |