Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTakle, Cecilie Cathrine
dc.contributor.authorJohnsen, Helene
dc.date.accessioned2023-07-15T16:23:19Z
dc.date.available2023-07-15T16:23:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143798769:21071167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079256
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å undersøke potensialet tegneserieromanen Spøkelsesvenn: Det første møtet skrevet av Michelle Tolo (2020) har i forhold til utviklingen av visuell tekstkompetanse i begynneropplæringen. Elevene i begynneropplæringen skal, i henhold til læreplanen, møte en sammensatt tekstpraksis. Dette løfter frem et behov for en varierende tekstkompetanse, slik at de er forberedt i møte med en mangfoldig tekstkultur. Oppgaven har som hensikt å besvare problemstillingen «Hvordan kan tegneserieromanen Spøkelsesvenn: Det første møtet bidra til visuell tekstkompetanse i begynneropplæringen?». For å besvare problemstillingen er det gjennomført en analyse av tegneserieromanen, etterfulgt av en didaktisk refleksjon. Som et utgangspunkt i den didaktiske refleksjonen anvendes prinsipper fra dialogisk undervisning. Resultatene viser at tegneserieromanen tar i bruk en rekke visuelle virkemidler, som direkte henvender seg til leserens visuelle tekstkompetanse. Boken er derfor et fint utgangspunkt for dialogiske samtaler med hensikt om å øke elevers visuelle tekstkompetanse. Det er likevel et behov for å teste ut resultatene i et klasserom, da denne oppgaven ikke inkluderer en klasseromsundersøkelse.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTegneserieromanens bidrag til visuell tekstkompetanse: En analyse av tegneserieromanen Spøkelsesvenn: Det første møtet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel