Show simple item record

dc.contributor.advisorØstrem, Ketil
dc.contributor.advisorBere, Elling Tufte
dc.contributor.authorBorø, Mathias
dc.contributor.authorLervik, Fredrik
dc.date.accessioned2023-07-14T16:23:22Z
dc.date.available2023-07-14T16:23:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143807953:37060612
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078949
dc.description.abstractGjennom egen praksis og arbeidserfaring har vi erfart at store deler av undervisningen bærer preg av stillesitting i klasserommet og teoretisk vektlegging. Unntaket er såkalte praktiske fag som kunst & håndverk, mat og helse og kroppsøving. Gjennom kroppsøvingsfagets sentrale verdier og kjerneelement blir viktigheten av å komme seg ut i naturen i skolen synliggjort (Utdanningsdirektoratet, 2019). Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan friluftsliv kan integreres i undervisningen for å styrke tverrfaglig læring, med fokus på faget kroppsøving. Vi vil analysere hvordan de tre tverrfaglige temaene i den overordnede læreplanen folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bærekraftig utvikling kan berikes gjennom friluftslivsundervisning. Studien har et kvalitativt design og benytter seg av datainnsamlingsmetoden semistrukturert intervju. Utvalget består av tre kvinner og tre menn som alle har erfaring med undervisning i kroppsøvingsfaget. Lærerne innehar en bred kompetanse innenfor friluftsliv, ulik arbeidserfaring og ulike tilnærminger til faget. Analysearbeidet har tatt utgangspunkt i en etnografisk analysemetode som har til hensikt å tolke ulike mønstre og gjentatte handlinger i kvalitativ forskning. Resultatene viser at de tverrfaglige temaene har stort potensial for å berike undervisningen og gi elevene nyttig kunnskap og praktisk erfaring. Informantene understreker bruk av naturen som en ressurs for å rette søkelys på undervisning i bærekraftig utvikling og sporløs ferdsel, noe som bidrar til miljøbevissthet og bærekraftig utvikling i friluftslivsundervisningen. Medbestemmelse i friluftslivsundervisningen fremheves også som en nøkkelfaktor. Ved å gi elevene ansvarsoppgaver og inkludere dem i planleggingen, kan vi forbedre forståelsen av deres evner og erfaringer i emnet friluftsliv. Informantene uttrykker også at samarbeid og medborgerskap kan forbedres gjennom medbestemmelse i undervisningsprosessen. Studien konkluderer med at friluftslivsundervisning med fokus på tverrfaglige temaer har et stort potensial for å berike kroppsøvingsundervisningen, fremme bærekraftig utvikling og gi en mer praktisk og elevsentrert tilnærming til læring.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleKroppsøvingslæreres refleksjoner rundt bruk av tverrfaglige temaer i friluftslivsundervisningen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record