Show simple item record

dc.contributor.advisorHorverak, May Olaug
dc.contributor.authorNygaard, Henrikke Tobiassen
dc.date.accessioned2023-07-14T16:23:21Z
dc.date.available2023-07-14T16:23:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143767731:50971890
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078948
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker potensialet til å bruke skeiv barnelitteratur med den hensikt å forebygge sosioemosjonelle vansker hos skeive elever. Forskningsmaterialet for studien er bildebøkene Wilma har to mammaer (2015) av Lone Halvorsen og Maria Therese Olsen, og Prinsesse Ivar og vennene på fest (2020) av Marion Arntzen, Mona Renolen og Alva Swanstrøm Løvgren. Utgangspunktet for masteroppgaven er problemstillingen: Hvilket potensial har barnelitteratur som omhandler tematikken kjønn og seksualitet, ved forebygging av sosioemosjonelle vansker hos skeive elever? Wilma har to mammaer er en bildebok skrevet for barn, som tematiserer seksualitet, der leserne blir kjent med Wilma og hennes to mammaer. Prinsesse Ivar og vennene på fest er også en bildebok skrevet for barn, som tematiserer kjønn, gjennom Ivar og hans venner som skal på fest. Begge bildebøkene tematiserer å bryte med normen for seksualitet og kjønnsuttrykk, gjennom barnets perspektiv. I henhold til teori om sosioemosjonelle vansker, vektlegger jeg Richard Haugen (2008) sin forståelse, samt teori om forebyggende strategier og tiltak til Edvard Befring (2019). Hovedfunnene viser at det foreligger et potensial til bildebøkene Wilma har to mammaer og Prinsesse Ivar og vennene på fest med den hensikt å forebygge sosioemosjonelle vansker hos skeive elever. Bøkene formidler kunnskap angående tematikken kjønn og seksualitet, som kan redusere negative holdninger mot skeive personer. Bøkene kan brukes som utgangspunkt for refleksjon angående tematikken, og leserne kan oppleve tilhørighet og bekreftelse av å bli kjent med karakterene og deres historier. Dette er sentrale faktorer ved det forebyggende arbeidet med sosioemosjonelle vansker.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleAnnerledes, men lik - bildebøkers potensiale i forebygging av sosioemosjonelle vansker hos skeive elever.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record