Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolheim, Oddny Judith
dc.contributor.authorHansen, Aminda
dc.date.accessioned2023-07-13T16:23:35Z
dc.date.available2023-07-13T16:23:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143767731:34459160
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078650
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractKontekst: Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere arbeider med elever som har matematikkvansker, med fokus på pedagogiske og organisatoriske tiltak, mestringstro og definisjonsproblematikken. Matematikkvansker er noe som rammer 15 til 20 prosent av alle barn og elever (Utdanningsdirektoraktet, 2022), og mellom 3 og 7 prosent av populasjonen har dyskalkuli (Dysleksinorge, 2019; Haberstroh, S. & Schulte-Körne, G, 2019). Likevel er dette et tema vi ikke har snakket mye om ved lærerutdanningen på universitetet i Agder, og forskningen på emnet er fortsatt ungt. Med tanke på at det statistisk sett er en elev i hver klasse på 20 som har dyskalkuli, er det viktig å få frem tematikken dyskalkuli. Problemstilling: «Hvordan arbeider tre pedagoger med tiltak for elever med dyskalkuli?» Forskningsspørsmålene som skal belyse problemstillingen er: 1. Hvordan forstår pedagogene begrepene dyskalkuli og spesifikke matematikkvansker? 2. Hvordan jobber tre pedagoger med eksplisitte instruksjoner, konkreter, elevmuntlighet, læringsvenn, problemløsing og digitale tiltak i arbeidet med elever med dyskalkuli? 3. Hvordan er undervisningen for elevene med matematikkvansker organisert? 4. Har pedagogene et fokus på mestringstro og motivasjon, i så fall hvordan? Teori: Masteroppgaven baserer seg på teori om hva matematikkvansker, spesifikke matematikkvansker og dyskalkuli er, og hva tiltak og mestringstro er. Tiltakene er valgt ut gjennom meta-analyser og kunnskapsoppsummeringer om tiltak for elever med matematikkvansker, hvor de har målt effekten til tiltakene. Metode: Studien har en kvalitativ forskningsmetode med semistrukturert intervju som innsamlingsmetode. Tre lærere som jobber på barneskolen ble intervjuet individuelt, og intervjuene ble transkribert og analysert, før de ble presentert i resultatdelen. Konklusjon: Hovedfunnene fra masteroppgaven viser at pedagogene har forskjellige forståelser av hva dyskalkuli er. Likevel bruker de flere av tiltakene som viser seg å være svært effektive for elever som har matematikkvansker. De tre deltagerne har tre forskjellige måter å organisere undervisningen sin på. Alle deltagerne har fokus på mestringstro og motivasjon i sin undervisning.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTiltak for elever med dyskalkuli
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel