Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHartveit Lie, Janaina
dc.contributor.authorBerntsen, June
dc.contributor.authorSchanke Andersen, Line
dc.date.accessioned2023-07-12T16:23:38Z
dc.date.available2023-07-12T16:23:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143767731:37688553
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078332
dc.description.abstractI denne studien har følgende problemstilling blitt undersøkt: Hvilke erfaringer har PP-rådgivere med å arbeide med tidlig innsats når det gjelder kompetanseutvikling i skolen? Formålet med studien har vært å løfte frem PP-rådgivernes erfaringer i dette arbeidet, og få frem hvilke muligheter og utfordringer de opplever i forhold til å oppfylle mandatet om kompetanse- og organisasjonsutvikling. Videre var hensikten å finne ut hvilken betydning mer kompetanseutvikling om tidlig innsats i skolen har for elever, og særlig elever med særskilte behov. Studien har et kvalitativt design med forskningsintervju som metode. Det ble gjennomført syv intervjuer med PP-rådgivere fra ulike kontorer, og empirien fra intervjuene dannet grunnlag for å besvare problemstillingen. Funnene fra studien viser at PP-rådgiverne i mye større grad arbeider med sakkyndige vurderinger fremfor kompetanseutvikling. Informantene virker til å ha lite erfaringer med kompetanseutvikling om tidlig innsats, men de fleste har et ønske om å gjøre mer av det og har tro på at det kan bidra til at mengden spesialundervisning minker. For informantene virker tid og kapasitet knyttet til individsaker til å sette en begrensning for å kunne arbeide mer systemrettet med kompetanseutvikling. For at PP-rådgiverne skal ha større mulighet for å drive med kompetanseutvikling om tidlig innsats er det behov for en klargjøring av PPTs oppgaver og vektleggingen av disse.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titlePP-rådgivernes arbeid med tidlig innsats som fokusområde for kompetanseutvikling i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel