Show simple item record

dc.contributor.advisorDavid Lansing Cameron
dc.contributor.authorJørgen Steinsholt
dc.date.accessioned2023-07-12T16:23:36Z
dc.date.available2023-07-12T16:23:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143767731:51132910
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078330
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å utforske lærernes kunnskap om elever som viser innagerende atferd og hvordan de arbeider for å hjelpe disse. I opplæringsloven (1998, §9A-2) står det om retten elevene har til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Til tross for at dette er en rett, kan elever som viser innagerende atferd oppleve utfordringer som påvirker deres psykiske helse samt trivsel og læring. Lund (2012) fremhever at elever som viser innagerende atferd kan oppleve at innvendig uro fører til liten tro på seg selv. Dette gjør at det er vanskelig å samhandle med andre elever. Kalutskaya et al. (2015) viser til at disse elevene kan ha sosiale bekymringer. Nyborg et al. (2020) sin forskning belyser at lærere er opptatt av at elever som viser innagerende atferd skal være trygge i klasserommet. På den annen side kommer det frem i denne forskningen at disse elevene ikke blir utfordret. Dette fører til svekkede læringsmuligheter for elevene. På bakgrunn av dette forsøker denne studien å besvare de følgende to problemstillingene: Hvilke kunnskaper og erfaringer har lærere om elever som viser innagerende atferd? Hvordan arbeider lærere for å støtte elever som viser innagerende atferd? Studien er gjennomført ved bruk av kvalitativ metode. Det er anvendt semistrukturert intervju med tre lærere fra den samme skolen, som alle har erfaring som lærere i småskolen. I arbeidet med analyse av datamaterialet er det tatt i bruk tematisk analyse. Det virker som om lærerne har dyptgående kunnskaper og nyttige erfaringer med elever som viser innagerende atferd. Det er grunn til å tro at dette er lærere som evner å legge opp til at disse elevene skal oppleve mestring og trygghet i klassen. Alle lærerne uttrykte at tryggheten til elevene måtte være ivaretatt for at det kunne settes krav til dem. Oppgaven reiser spørsmål ved om elevens behov for trygghet blir prioritert i så stor grad at det går på bekostning av å utfordre dem. Det er gjort funn som tyder på at informantene er opptatt av at det stilles krav til elever som viser innagerende atferd. Andre funn viser at lek og samhandling med andre barn kan være vanskelig for disse elevene. Videre er det funn som viser at lærerne også arbeider med bevisstgjøring både for den enkelte elev og i klassen som helhet.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLæreres erfaringer med elever som viser innagerende atferd
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record