Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOmdal, Heidi
dc.contributor.authorJahr, Frida
dc.date.accessioned2023-07-12T16:23:35Z
dc.date.available2023-07-12T16:23:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143767731:34451427
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078329
dc.description.abstractI denne masteroppgaven i profesjonsrettet spesialpedagogikk rettes søkelyset mot pedagogers forståelse og erfaringer knyttet til innagerende atferd, og om hvordan de tilrettelegger for elever som viser slik atferd skal delta mer i lek og samspill i skolen. Problemstillingen for studien er følgende: Hvordan forstår pedagoger innagerende atferd, og hvordan tilrettelegger de for at elever som viser slik atferd skal delta mer i lek og samspill i grunnskolen? For å belyse problemstillingen ble tre pedagoger intervjuet om hvordan de hadde tilrettelagt, og hvilke tiltak de hadde satt i gang for å hjelpe elever de hadde hatt inn i lek og samspill. Formålet med studien var å synliggjøre elever som viser innagerende atferd og få innsikt i informantenes forståelse og opplevelser knyttet til elever som viser slik atferd i skolen. Med bakgrunn i tematisk analyse og tolkning ble det utarbeidet to hovedtemaer med tilhørende undertemaer. Første hovedtema ble Elever som viser innagerende atferd, hvor undertemaene var Informantenes perspektiver og Innagerende atferd som begrep. Det andre hovedtemaet ble Tiltak i skolen for å skape trygghet for eleven, med undertemaer som omhandlet trygghetsskapende tiltak. Informantene ga uttrykk for at de har god kjennskap til innagerende atferd, og hva som kjennetegnet atferden. Likevel var det heller andre begreper enn innagerende atferd de vanligvis brukte om elever som viser slik atferd. I analysen kom det frem at elevene viste en tilbaketrukket atferd i sosiale situasjoner, også i klasserommet der elevene tok lite, om ikke noe initiativ. I tillegg vendte elevene følelsene sine innover, og ble oppfattet som generelt stille. Når det gjaldt tilrettelegging for at elever som viser innagerende atferd skulle delta mer i lek og samspill, kom trygghet frem som grunnmuren i alle tiltak som ble gjort. Tiltakene gikk i hovedtrekk ut på å danne god relasjon med den enkelte elev, og skape et klassemiljø der elevene hadde gode relasjoner med hverandre. Grupper av ulike slag skilte seg ut som tiltak alle informantene brukte. Både i undervisning, lekegrupper og samtalegrupper. Forutsigbarhet var viktig for at elevene som viste innagerende atferd skulle føle seg trygge på skolen, og informantene brukte tiltak som dagsplan, bildeplan og morgensamling for å tilrettelegge for dette.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTilrettelegging for lek og samspill for elever som viser innagerende atferd
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel