Show simple item record

dc.contributor.advisorTakle, Cecilie Cathrine
dc.contributor.authorQvale, Silje
dc.contributor.authorEiesland, Helene
dc.date.accessioned2023-07-12T16:23:34Z
dc.date.available2023-07-12T16:23:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143797836:34524569
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078328
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMålet med vår masteroppgave er å oppfordre lærer til å ta opp vanskelige temaer i undervisningen. Vi har undersøkt hvordan litteraturen tar opp temaet krig og flukt i tre norske bildebøkene Fargene som forsvant (2017), Papelina (2017) og Reisen (2012). I den litterære analysen har vi lagt vekt på hvordan temaet blir presentert i bildebøkene og hvordan man kan bruke bøkene i en didaktisk situasjon i klasserommet. Undersøkelsene av bildebøkene bygger på teori med opphav i barnelitteratur og litteraturdidaktikk. De teoretiske perspektivene er blant annet hentet fra Maria Nikolajeva, Roland Barthes, Agnes-Margrethe Bjorvand og Louise M. Rosenblatt. Det som er felles for bildebøkene er at de skildrer følelsen av utrygghet i møte med nye omgivelser. I tillegg inneholder bildebøkene fugler og det er tatt i bruk farger for å formidle følelser. Bildebøkene kan bidra til at elevene utvikler empati og forståelse for andre. Bøkenes danningspotensial kan også bidra til at elevene kan utvikle seg til å bli gode medborgere, blant annet ved å utvikle forståelse, toleranse og respekt for andre.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleKrig og flukt i barnelitteraturen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record