dc.description.abstract | Målet med vår masteroppgave er å oppfordre lærer til å ta opp vanskelige temaer i
undervisningen. Vi har undersøkt hvordan litteraturen tar opp temaet krig og flukt i tre norske
bildebøkene Fargene som forsvant (2017), Papelina (2017) og Reisen (2012). I den litterære
analysen har vi lagt vekt på hvordan temaet blir presentert i bildebøkene og hvordan man kan
bruke bøkene i en didaktisk situasjon i klasserommet. Undersøkelsene av bildebøkene bygger
på teori med opphav i barnelitteratur og litteraturdidaktikk. De teoretiske perspektivene er
blant annet hentet fra Maria Nikolajeva, Roland Barthes, Agnes-Margrethe Bjorvand og
Louise M. Rosenblatt. Det som er felles for bildebøkene er at de skildrer følelsen av utrygghet
i møte med nye omgivelser. I tillegg inneholder bildebøkene fugler og det er tatt i bruk farger
for å formidle følelser. Bildebøkene kan bidra til at elevene utvikler empati og forståelse for
andre. Bøkenes danningspotensial kan også bidra til at elevene kan utvikle seg til å bli gode
medborgere, blant annet ved å utvikle forståelse, toleranse og respekt for andre. | |