Show simple item record

dc.contributor.advisorLund, Ingrid
dc.contributor.authorMikkelsen, Iven Kristina
dc.contributor.authorMarkussen, Ingrid Fossdal
dc.date.accessioned2023-07-12T16:23:33Z
dc.date.available2023-07-12T16:23:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143767731:38157529
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078326
dc.description.abstractInnagerende atferd kjennetegnes ofte ved at atferden vendes innover. Elever som viser dette atferdsuttrykket forstyrrer i liten grad omgivelsene rundt, og blir ofte oversett eller nedprioritert i skolesammenheng. Derfor er det av betydelig relevans å undersøke denne tematikken nærmere. I denne studien ønsker vi å se på hvilke erfaringer lærere har med fenomenet innagerende atferd, og hvordan de arbeider med å inkludere denne elevgruppen i skolen. For å få svar på dette, utarbeidet vi følgende problemstilling: «Hvilke erfaringer har lærere med elever som viser en innagerende atferd og hvordan legger de til rette for inkludering av disse elevene i skolen?» Det ble benyttet en kvalitativ tilnærming med intervju som forskningsmetode for å besvare problemstillingen. Studiens utvalg består av fire lærere som jobber eller har jobbet på mellomtrinnet. Datamaterialet ble analysert ved bruk av en tematisk analyse. Med bakgrunn i analysen ble det utarbeidet fire kategorier: 1) læreres erfaringer med innagerende atferd og inkludering, 2) fysisk inkludering av elever som viser en innagerende atferd, 3) sosial inkludering av elever som viser en innagerende atferd og 4) psykisk inkludering av elever som viser en innagerende atferd. Resultater fra studien indikerer at det er en betydelig variasjon i lærernes erfaringer av elever som viser en innagerende atferd og hvor utbredt dette atferdsuttrykket er. Til tross for denne variasjonen, uttrykker lærerne en felles forståelse av at elevene retter atferden inn mot seg selv. Atferdsuttrykket kan være et hinder i utvikling av relasjoner, deltakelse i fellesskapet og kan oppleves altoppslukende. Plassering, forutsigbarhet, relasjoner og god mentaliseringskapasitet anses som sentrale momenter for inkluderingsarbeidet av elever som viser en innagerende atferd.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleInnagerende atferd og inkludering
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record