Show simple item record

dc.contributor.advisorLøvland, Anne
dc.contributor.authorNedland, Nina Susanne Gyland
dc.date.accessioned2023-07-12T16:23:32Z
dc.date.available2023-07-12T16:23:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143797836:37211526
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078325
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven handler om å støtte elever på 4.trinn i deres utvikling som fagskrivere ved hjelp av et undervisningsdesign basert på multiliteracy. Prioritering av bokstavinnlæring og grunnleggende ferdigheter tidlig i skoleforløpet har ifølge forskning blitt fremmet framfor utvikling av fagbegreper og fagskriving. Forskere påpeker viktigheten av å lære elevene å utvikle sitt hverdagsspråk til et skolespråk gjennom å lære dem å forstå og bruke fagbegreper samt å skrive på fagets premisser. I følge Gee (1990/2008) har elever i mer eller mindre grad en utfordring i overgangen av dette. Ved å utvikle et undervisningsdesign av ulike teksthendelser inspirert av Cope & Kalantzis transformative multiliteracy-modell (2009/2020), basert på de fire aktivitetstypene erfare, utvikle fagbegreper, analysere og anvende, har jeg laget et 5-ukers tverrfaglig undervisningsopplegg i bærekraftig utvikling. Dette har jeg brukt som utgangspunkt for å støtte elever på 4.trinn i deres utvikling som fagskrivere. I denne perioden har de produsert elevtekster som har vært mitt analysegrunnlag. Funnene fra analysene tydeliggjør at alle elevene har hatt utbytte av undervisningen, selv om de ikke har uttrykt og formidlet sin kunnskap i lik grad, har alle elevene hatt en utvikling som fagskrivere fra start til slutt i prosjektet.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLiteracyundervisning, fagskriving og bærekraft
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record