Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHorverak, May Olaug
dc.contributor.authorMyran, Henriette
dc.date.accessioned2023-07-12T16:23:30Z
dc.date.available2023-07-12T16:23:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143768901:50852795
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078324
dc.description.abstractLekens plass i skolen har endret seg gjennom årene og blir stadig diskutert. Til tross for skolens Reform i 97, viser en i delrapporten fra 2022, dessverre en nedgang i bruk av lek i skolen fra 2001 til 2021. Denne oppgaven undersøker følgende problemstilling: Hvordan kan lek bidra til inkludering, mestring og motivasjon for elever med sosioemosjonelle vansker i begynneropplæringen. Rammene for datainnsamlingen i denne studien er basert på en casestudie. Datamaterialet består av 3 lærerintervjuer fra en skole. Det er gjennomført en tematisk analyse av datamaterialet. I analysen valgte jeg å ta utgangspunkt i inkluderingsteori med en forståelse av at inkludering innebærer fellesskap, utbytte, deltakelse og medvirkning. Informantene beskrev et godt klassemiljø, relasjoner og samhørighet som viktige faktorer for å oppnå fellesskap. Videre ble motivasjon, veiledning, trygghet, fysisk bevegelse og variasjon nevnt som sentralt for deltakelse. Lærerne beskrev videre mestring, konfliktløsning, nye redskaper, læring og sosial læring som sentrale former for utbytte gjennom lek. Til slutt fremhever lærerne valgfrihet som en viktig form for medvirkning i leken. Studien konkluderer med at det er flere grunner til at det er viktig å bruke lek i skolen for å oppnå inkludering, mestring og motivasjon for elever med sosioemosjonelle vansker i begynneropplæringen.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleEt spesialpedagogisk syn på lek i begynneropplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel