Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoseid, Elin Arnesen
dc.contributor.authorLatic, Elma
dc.date.accessioned2023-07-11T16:23:22Z
dc.date.available2023-07-11T16:23:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143798769:51172257
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077673
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er bildebokas potensial i begynneropplæringen. Oppgaven er bygget på en analyse av bildeboka Dragen (2018) med formål å undersøke hvordan boka formidler utfordrende tematikk. Det komplekse samspillet mellom bilde og tekst gir rom for leserens personlige tolkninger. I tillegg er jeg interessert i å finne ut av hvorfor og hvordan bildebøker kan benyttes i klasserommet. Oppgavens problemstilling lyder dermed som følger: Hvordan blir omsorgssvikt formidlet i bildeboka Dragen (2018) og hvilket didaktisk potensial har slik utfordrende tematikk i begynneropplæringen? Hovedvekten av de teoretiske perspektivene er lagt på bildebokmediet, fordelene ved lesing av bildebøker, og hvordan læreren kan ta i bruk bildebøker i klasserommet. Litteraturundervisningens rolle i skolen belyses også. Oppgaven omfatter en bildebokanalyse som vektlegger formidlingen av omsorgssvikt gjennom modalitetene og deres samspill. Videre presenteres metodene, hermeneutikk og bildebokanalyse. Hovedresultatene viser at bildeboka fremstiller omsorgssvikt gjennom et samspill mellom modalitetene, og inneholder åpninger i teksten som leseren selv kan fylle med egne erfaringer og kunnskaper. Det kommer også frem at bildebøker er gode å ta i bruk for den estetiske leseopplevelsen. Her kommer viktigheten av lærerens rolle inn, som skal formidle litteraturen, men også hjelpe elevene til å delta i meningsfulle samtaler.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleBildebokas potensial i begynneropplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel