dc.description.abstract | Med utgangspunkt i lesing som grunnleggende ferdighet forsøker denne studien å se nærmere
på valg av tilnærminger og tiltak i forbindelse med den første leseopplæringen. Studien
utforsker og undersøker hva et utvalg pedagoger på 3. trinn velger av tilnærminger til særskilte
leseopplæringstiltak i begynneropplæringen, og hvordan dette realiserer elevenes lovfestede
rett på tidlig innsats og tilpasset opplæring ved lite tilfredsstillende utbytte av det ordinære
undervisningstilbudet. Det er brukt kvalitativt intervju i innsamling av data fra fire forskjellige
skoler i Sør-Norge, med totalt syv pedagoger som alle arbeider med lesing i
begynneropplæringen.
Resultatene fra studien viser at deltakerne arbeider med likelydende leseopplæringspraksis og
metoder i samsvar med forskning på feltet. Hovedresultatene viser at deltakerne gjennomfører
hyppig kartlegging fra første klasse for å være raskt ute med å avdekke lesevansker og å
forebygge utvikling av disse. Det er stort fokus på å sette inn både forebyggende og
tilretteleggende tiltak for å kunne hjelpe elevene på best mulig måte tidlig i utdanningsløpet. Ut
fra hva elevene strever med blir det satt inn tiltak på ulike nivåer både i klasserommet og i
gruppeundervisning. For å utvikle leseferdighetene til elever som strever med lesing blir det
arbeidet med fonemisk bevissthet, grafemer og automatisering av avkodingen. Motivasjon viser
seg å være en viktig faktor i arbeidet med lesing, hvor det fokuseres på at elevene skal oppleve
mestring. Resultatene viser at alle deltakerne gjennomfører en form for evaluering etter
gjennomføring av tiltak, i form av kartleggingsprøver og observasjon. Resultatene fra denne
studien kan videre brukes i eget arbeid med særskilt leseopplæring og føre til større bevissthet
rundt valg av tilnærminger i den særskilte leseopplæringen. | |