Show simple item record

dc.contributor.advisorLansing Cameron, David
dc.contributor.authorAbrahamsen, Truls
dc.date.accessioned2023-07-09T16:23:14Z
dc.date.available2023-07-09T16:23:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143767731:51171729
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077399
dc.description.abstractDenne studien tar for seg problemstillingen: «Hvilke erfaringer har lærere som har jobbet på småtrinnet med å bruke bildebøker i arbeidet med å utvikle elevenes sosiale og emosjonelle kompetanse, med særlig fokus på evnen til mentalisering?». Formålet med oppgaven har vært å finne ut hvordan en gruppe informanter har erfart at bildebøker kan bidra til å utvikle elevers sosiale og emosjonelle kompetanse, med vekt på evnen til mentalisering. Bakgrunnen for denne studien var en antakelse om at bildebøker kan brukes til å la elevene få øvd seg på å forstå egne samt andres tanker og følelser. Videre vil dette føre til at elever bedre kan forstå personers måte å være på. Fra et bredere perspektiv er hensikten med studien å bidra til økt kunnskap om hvordan bildebøker kan brukes som et pedagogisk verktøy for å utvikle elevenes sosiale og emosjonelle kompetanse. For å gi et bilde på hvordan dette kan gjøres, har jeg intervjuet et utvalg av ansatte i skolen om hvilke erfaringer de har med å bruke bildebøker i arbeidet med å utvikle elevenes sosiale og emosjonelle kompetanse. Problemstillingen besvares på bakgrunn av empiri som er innhentet fra de kvalitative forskningsintervjuene samt teori og tidligere studier. Studiens utvalg består av fire informanter fra fire forskjellige skoler. Som forventet indikerer funnene at bildebøker kan bidra til utvikling av elevenes sosiale og emosjonelle kompetanse og dermed også elevenes evne til mentalisering. For at det skal fungere, mener informantene at bildebøkene må fenge elevene og oppleve tekstmøtet som relevant. Hvis elevene ikke opplever at de kan relatere bildebokens fortelling til eget liv, vil en risiko være at den emosjonelle betydningen i fortellingen mister sin hensikt. På den andre siden, kan det ses på som en prosess der elevene etter hvert forstår at den handler om deres liv, eller at elevene kan lære at andre føler ting på en annen måte enn en selv. Det andre hovedfunnet er at lærerens måte å bruke en bildebok er også avgjørende for at elevene skal kunne utvikle sin sosiale og emosjonelle kompetanse. Det ble gjort på forskjellige måter, men hadde til felles at det krever at læreren har satt seg godt inn i boken og er forberedt på diverse spørsmål og reaksjoner. Det ser også ut til å være et gjengående mønster at bildebøker kan fungere som en trøst og hjelpe elever med å bearbeide egne følelser. Bildebøker kan derfor ses på som et redskap som kan brukes som en inngang til å snakke om hvordan elevene føler seg. Funnene tyder også på at bildebøker som handler om medmenneskelighet og inkludering kan bidra til at elevene utvikler empati og sympati, ettersom det gir muligheten til å sette seg inn i andres situasjoner og perspektiver.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLæreres erfaring med bruk av bildebøker til å utvikle elevenes sosiale og emosjonelle kompetanse, med særlig fokus på evnen til mentalisering
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record