Show simple item record

dc.contributor.advisorTorkildsen, Gjermund
dc.contributor.advisorWathne, Unni
dc.contributor.authorKjeldby, Hedda Bjørnflaten
dc.contributor.authorSvendby, Ida Emilie
dc.date.accessioned2023-07-07T16:23:31Z
dc.date.available2023-07-07T16:23:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765206:37675270
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077195
dc.description.abstractDenne studien handler om en lærers tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling på 1. trinn. Formålet med studien er å undersøke på hvilke måter en lærer tilrettelegger for elevers arbeid med tall og telling, og hvordan læreren begrunner sin tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling. Teorien vi benytter tar i hovedsak utgangspunkt i Clements og Sarama (2020) og Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Vi gjennomførte en kvalitativ casestudie, der vi brukte observasjon og intervju som metode. Observasjonen foregikk i et klasserom der vi observerte en matematikkøkt og skrev feltnotater. Intervjuet ble gjennomført noen dager etter observasjonen, der vi tok i bruk lydopptak. For å analysere datamaterialet utarbeidet vi et eget analyseverktøy med kategorier og koder. Resultatene viser at læreren tilrettelegger for elevers arbeid med tall og telling gjennom lek. Læreren tar utgangspunkt i kompetansemålene, og hvordan disse kan lekes inn i undervisningen. Dette kommer til syne på de ulike stasjonsaktivitetene der læreren også legger til rette for bruk av representasjoner. Representasjonene gjør at de ulike stasjonsaktivitetene tilrettelegger for subitizing, telling og bruk av tellestrategier. I undervisningen legges det til rette for samarbeid på to måter, samarbeid mellom elevene og mellom lærer og elever.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record