dc.description.abstract | Opp gjennom årene har ballspill tatt opp ulik plass i kroppsøvingsundervisningen og læreplaner. Det viser til at ballspill i kroppsøvingsfaget er blitt opplevd som den mest dominerende og gjentagende aktiviteten som elevene har møtt på. I 2020 ble det innført en ny læreplan, som førte med seg noen endringer i hvordan kompetansemålene ble formulert og fremstilt. Idrettsaktiviteter står ikke lenger som en overskrift, men er lagt til i et av kompetansemålene.
Hensikten med studien er å undersøke hvordan kroppsøvingslærere opplever ballspillet i kroppsøvingen, etter innføringen av den nye læreplanen, og hvordan kroppsøvingslærere planlegger for undervisning av ballspill i kroppsøving. I denne studien er det tatt i bruk en kvalitativ tilnærming for å best mulig besvare problemstillingen, gjennom å ta i bruk semistrukturerte individuelle intervjuer. Det teoretiske rammeverket som ligger til grunn i analysearbeidet og tolkninger, er en fenomenologisk tilnærming som tar utgangspunkt i at informantens opplevelser og erfaringer betraktes som reelle, og videre forsøkt belyst. Utvalget i prosjektet består av fem kroppsøvingslærere i områdene rundt Kristiansand og Lillesand, fordelt på tre menn og to kvinner, alle med utdanning innenfor kroppsøving og, eller idrettsfag. Analysearbeidet tar utgangspunkt i Braun og Clarkes (2006) sin tematiske analyse.
Resultatene viser at kroppsøvingslærerne opplever at ballspillet i kroppsøvingen er nesten identisk med det den var i den tidligere læreplanen. Det kommer frem at ballspillet brukes mye i arbeid med samarbeid og være en god lagspiller. Kroppsøvingslærerne i dette prosjektet planlegger for, og underviser i ballspill der ulike ballspillaktiviteter undervises i over en gitt periode, hvor elevene da skal lære ulike teknikker og ferdigheter for å så bevege seg over i spillet. Informantene har alle utdanning innen kroppsøving eller idrett noe som gjør at det er generell interesse for dem, å undervise i ballspill. For at ballspillet skal opprettholde sine verdier opp mot læreplanen, kommer det frem at undervisningspraksisene kan oppnå enda større utbytte med bruk av ulike undervisningsmetoder som i større grad kan føre til læring blant elevene i bruken av ballspill i kroppsøvingen.
Nøkkelord: ballspill, fagfornyelsen, kroppsøving, undervisningsmodeller | |