dc.description.abstract | Gjennom et utvalg på fire elever på 6. trinn, ser denne studien på hvordan algoritmisk
tenkning kommer til uttrykk i arbeid med problemløsningsoppgaver i Scratch. Studien er en
kvalitativ case-studie, hvor elevene har gjennomført et undervisningsopplegg i par.
Undervisningsopplegget inneholder problemløsningsoppgaver og legger til rette for
algoritmisk tenkning. Datamaterialet ble samlet inn ved skjerm- og lydopptak, samt intervju.
Datamaterialet ble videre analysert ut ifra forhånds definerte nøkkelbegreper for algoritmisk
tenkning, og videre forklart og diskutert. Studien baseres på teori om Computational
Thinking (CT), og bygger videre på tidligere forskning om hvordan algoritmisk tenkning
vises hos elever. Ettersom vår studie innebærer bruk av teknologi og programmering, har vi
også inkludert to modeller som beskriver bruk av teknologiske verktøy i skolen.
Resultatene viser stor variasjon i hvordan algoritmisk tenkning kommer til uttrykk hos
elevene i denne studien. Det kommer frem at elevene i stor grad har evne til algoritmisk
tenkning, men vi ser også at det er enkelte elementer innenfor nøkkelbegrepene som elevene
ikke mestrer. Funnene viser at det er en utbredt bruk av logikk ved at elevene utformer
hypoteser. Elevene bruker også dekomposisjon i stor grad ved at de deler opp en sammensatt
figur, og programmerer de ulike figurene hver for seg. Vi ser også at elevene mestrer å
forenkle løsningene sine ved bruk av løkker, noe som er et aspekt innen evaluering og
abstraksjon. En mulig implikasjon fra denne studien er å undersøke om digitale arbeidsmåter
gir bedre effekt på utviklingen av elevers algoritmiske tenkning, sammenliknet med analoge
arbeidsmåter. | |