Problemløsningsoppgaver i Scratch. En studie av elevers algoritmiske tenkning.
Abstract
Gjennom et utvalg på fire elever på 6. trinn, ser denne studien på hvordan algoritmisktenkning kommer til uttrykk i arbeid med problemløsningsoppgaver i Scratch. Studien er enkvalitativ case-studie, hvor elevene har gjennomført et undervisningsopplegg i par.Undervisningsopplegget inneholder problemløsningsoppgaver og legger til rette foralgoritmisk tenkning. Datamaterialet ble samlet inn ved skjerm- og lydopptak, samt intervju.Datamaterialet ble videre analysert ut ifra forhånds definerte nøkkelbegreper for algoritmisktenkning, og videre forklart og diskutert. Studien baseres på teori om ComputationalThinking (CT), og bygger videre på tidligere forskning om hvordan algoritmisk tenkningvises hos elever. Ettersom vår studie innebærer bruk av teknologi og programmering, har viogså inkludert to modeller som beskriver bruk av teknologiske verktøy i skolen.
Resultatene viser stor variasjon i hvordan algoritmisk tenkning kommer til uttrykk hoselevene i denne studien. Det kommer frem at elevene i stor grad har evne til algoritmisktenkning, men vi ser også at det er enkelte elementer innenfor nøkkelbegrepene som eleveneikke mestrer. Funnene viser at det er en utbredt bruk av logikk ved at elevene utformerhypoteser. Elevene bruker også dekomposisjon i stor grad ved at de deler opp en sammensattfigur, og programmerer de ulike figurene hver for seg. Vi ser også at elevene mestrer åforenkle løsningene sine ved bruk av løkker, noe som er et aspekt innen evaluering ogabstraksjon. En mulig implikasjon fra denne studien er å undersøke om digitale arbeidsmåtergir bedre effekt på utviklingen av elevers algoritmiske tenkning, sammenliknet med analogearbeidsmåter.