dc.description.abstract | Hvilke oppfatninger har studenter til en lite brukt vurderingsmetode på universitetet, kalt mestringsbasert vurdering. Denne studien vil omhandle førsteårsstudenter i grunnskoleutdanningen med spesialisering i matematikk ved Universitetet i Agder. Målet med oppgaven var å undersøke studentenes oppfatninger til vurderingsformen, som en hjelp til mine veilederes aktive forskningsprosjekt. For å undersøke dette, har jeg følgende forskningsspørsmål:
Hvordan oppfattet studentene vurderingsformen?
Hvordan oppfattet studentene læringsutbytte av vurderingsformen?
Hva oppfattet studentene som sentralt for en gunstig vurdering?
I denne oppgaven har jeg brukt kvalitativ forskningsdesign for å samle inn datamaterialet. Datamaterialet ble samlet inn ved individuelle intervjuer sammen med seks lærerstudenter som hadde mestringsbasert vurderingsform. Intervjuene ble transkribert og analysert. Det ble brukt en tematisk analyse for å analysere datamaterialet jeg fikk.
Gjennom analysen og diskusjonen kom det fram at studentene som deltok oppfattet mestringsbasert vurdering som en god vurderingsmetode å ha på universitetet. Den bidro til å danne oversikt i faget, motivere og gi mestringsfølelse. Studentene fremhevet at meningsfulle og raske tilbakemeldinger som sentralt i en vurderingssituasjon. | |