Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHartveit Lie, Janina
dc.contributor.authorSvendsen, Kristian Normann
dc.date.accessioned2023-07-05T16:23:31Z
dc.date.available2023-07-05T16:23:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143767731:34484740
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076230
dc.description.abstractDenne studien undersøker problemstillingen: «Hvordan erfarer foreldre til barn med spesielle behov at barnet ble inkludert sosialt og faglig i barneskolen?». Formålet med denne studien har vært å kunne belyse hvordan foreldre erfarer denne inkluderingen og hvordan den har fungert. Hensikten var å kunne få frem hvilke erfaringer foreldrene sitter igjen med etter at det har gått mellom fire til åtte år etter endt barneskole for deres barn. I forlengelsen av dette, var hensikten å kunne avdekke og belyse områder hvor det var behov for forbedring. En ønskelig konsekvens er at denne studien vil kunne øke kunnskapen rundt hvordan lærere og ansatte ved skoler kan legge til rette for god inkludering av barn med spesielle behov. Problemstillingen besvares med bakgrunn i fire kvalitative forskningsintervjuer. Utvalget består av fire deltakere, med totalt fem barn i alderen 16-21 år. Disse barna hadde rett på spesialundervisning fra første til syvende klasse. Utvalget ble rekruttert fra sosiale medier og gjennom personlig nettverk. Overordnet gir funnene fra denne studien et bilde av hvordan den generelle inkluderingen av barnet var av varierende kvalitet. I studiens funn kommer det frem ulike momenter som bygger grunnlag for inkludering. Disse var: Kontakt med skolen, undervisning, kompetanse og elevsyn og vennskap. I de tilfellene hvor foreldrene var mindre fornøyde med inkluderingen av barnet, var disse momentene ikke til stede eller ikke så bra som forventet. På den andre siden, er disse momentene til stede hos foreldrene som hadde en positiv opplevelse av inkluderingen. Videre viser studien at det finnes faktorer som kan jobber mot inkludering. Dette var skoleledelse og samarbeid mellom instansene. Samlet sett indikerer funnene at det er en variasjon i foreldrenes opplevelse av barnets inkludering og at det er et forbedringspotensiale hos skolene i arbeidet med å inkludere barn med spesielle behov. Resultatene av denne studien belyser hva som kan jobbe mot inkludering og hva som må være til stede for å lykkes med inkludering.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSosial og faglig inkludering av barn med spesielle behov i barneskolen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel