Show simple item record

dc.contributor.advisorLund, Ingrid
dc.contributor.authorBjørnaraa, Silje
dc.contributor.authorFoss, Amalie Pedersen
dc.date.accessioned2023-07-05T16:23:30Z
dc.date.available2023-07-05T16:23:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143767731:37876297
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076229
dc.description.abstractFormålet ved å gjennomføre denne studien var å rette et søkelys mot elever som viser en innagerende atferd, og hvordan lærere i skolen kan etablere en trygg og god relasjon til denne elevgruppen. Elever som viser en innagerende atferd har ofte vansker med å komme i relasjon til læreren (Drugli, 2012, s. 80-81). Denne elevgruppen vil derfor ha et ekstra behov for at læreren ser dem, og aktivt går inn for å etablere en relasjon. For å belyse hvordan læreren kan etablere en trygg og god relasjon til denne elevgruppen valgte vi følgende problemstilling: “Hvordan etablerer læreren en trygg og god relasjon til elever som viser en innagerende atferd?" I studiens teori og tidligere forskning ble relasjonskompetansen til læreren sett i lys av Spurkeland (2011) sitt radarhjul. Her valgte vi å trekke inn fem av dimensjonene: menneskeinteresse, tillit, dialogferdigheter individ, tilbakemeldinger og prestasjonshjelp. Disse elementene ble knyttet opp til forskning og andre sentrale elementer rundt denne tematikken. For å få mer kunnskap rundt vår problemstilling benyttet vi oss av en kvalitativ metode i form av intervju. Intervjuene ble tatt opp på opptaker og senere transkribert. Det transkriberte datamaterialet ble analysert ved hjelp av Johannessen, Rafoss og Rasmussen (2018) sin justerte utgave av den tematiske analysemodellen. Etter bearbeiding og analyse av det innsamlede datamaterialet endte vi opp med to hovedkategorier: Lærernes erfaringer med å etablere en trygg og god relasjon til elever som viser en innagerende atferd, og muligheter og utfordringer relatert til det å etablere en trygg og god relasjon til elever som viser en innagerende atferd. Hovedresultatene våre viser at det er flere elementer som kan fremstå som viktig når læreren skal etablere en trygg og god relasjon til denne elevgruppen. Elementer som at læreren har et økt fokus på sin egen klasseledelse, se eleven, sette av tid til samtale og å bygge opp eleven vil være sentrale når læreren skal etablere en relasjon til elever som viser en innagerende atferd. Innenfor disse elementene ble det også belyst ulike utfordringer lærere kunne møte på i relasjonsetableringen mellom lærer og elev.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleInnagerende atferd og relasjonstetablering
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record