Show simple item record

dc.contributor.advisorTorkildsen, Gjermund
dc.contributor.advisorWathne, Unni
dc.contributor.authorSoltvedt, Stine
dc.contributor.authorKurverud, Linda
dc.date.accessioned2023-07-05T16:23:29Z
dc.date.available2023-07-05T16:23:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765206:38096456
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076228
dc.description.abstractDet har blitt et økt fokus på utforsking i Kunnskapsløftet 2020, spesielt innenfor matematikk. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan læreren kan tilrettelegge for utforskende matematikk i begynneropplæringen. Dermed har vi studert en lærers tilrettelegging innenfor Fosnot sine utforskende kontekster. Dette viser til materiellet Contexts for Learning Mathematics, som er ledende utviklet av Catherine T. Fosnot. Følgende problemstilling legger derfor grunnlaget for forskningen: "Hva karakteriserer en lærers tilrettelegging innenfor Fosnot sine utforskende kontekster?" For å svare på problemstillingen gjennomførte vi en kvalitativ studie, hvor vi intervjuet én lærer og observerte én av hennes undervisningstimer. Læreren underviste innenfor begynneropplæringen, og tok utgangspunkt i Fosnot sine utforskende kontekster i matematikkundervisningen. Metodene vi tok i bruk bidro til å gi utfyllende empiri med kontekstuell informasjon, hvor vi kunne se og høre om lærerens tilrettelegging. Forskningsstudien indikerer at tilrettelegging innenfor Fosnot sine utforskende kontekster kan knyttes til inquiry, veiledning, differensiering og læring i samspill. Fosnot-materiellet vektlegger at elevene skal utforske matematikk på samme måte som matematikere, og dette var noe læreren eksplisitt tok utgangspunkt i. Våre funn fremhevet viktigheten av å legge til rette for elevsentrert læring hvor elevene får mulighet til å undre og undersøke matematiske problemstillinger. Her bidro Fosnot-materiellet til å støtte elevenes matematisering, fordi det virkelighetsnære aspektet kan bidra til å skape mening innenfor kontekstene. Læreren mente at de utforskende kontekstene var differensierte i seg selv. Hun fremhevet at den utforskende metoden var utviklende, fordi elevene tar aktiv del i egen læring og driver undervisningen frem. Læreren vektla også viktigheten av å ha klare rammer og forventninger til elevene. Underveis i elevenes utforskende problemløsning støttet og utfordret læreren dem. Hun var opptatt av å undre sammen med elevene og stille spørsmål som kunne bidra til refleksjon og videre utforsking. Læreren var opptatt av å ha respekt for barna og deres individuelle læringsutvikling, slik Fosnot vektlegger.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleUtforskende matematikk i begynneropplæringen: En kvalitativ studie av en lærers tilrettelegging innenfor Fosnot sine utforskende kontekster
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record