Show simple item record

dc.contributor.advisorCarlsen, Martin
dc.contributor.authorOlsen, Amalie Litland
dc.contributor.authorSandvik-Olsen, Katarina
dc.date.accessioned2023-07-05T16:23:28Z
dc.date.available2023-07-05T16:23:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765519:37999226
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076227
dc.description.abstractI den nye læreplanen (LK20), er det et kjerneelement som heter “utforsking og problemløsning”. Elevene skal ved dette kjerneelementet blant annet få innsikt i hvordan de kan utvikle metoder for å løse et problem de ikke har kjennskap til fra tidligere. Elevene skal utvikle strategier og fremgangsmåter, og algoritmisk tenkning blir da viktig (Utdanningsdirektoratet, 2020). Formålet med denne studien er å undersøke hvordan elever på 5. trinn arbeider med problemløsningsoppgaver: hvordan elevene arbeider i grupper når de møtes problemløsningsoppgaver og hvordan elevene bruker det matematiske språket sitt når de løser tre ulike problemer. For å gjennomføre denne studien, slik at vi kunne svare på formålet, har vi utarbeidet to forskningsspørsmål. Det første er “Hva karakteriserer elevenes arbeid med tre problemløsningsoppgaver i matematikk i grupper på 5.trinn?”. Det andre forskningsspørsmålet er “Hvilke faktorer bidrar til å skape mening for elevene i arbeid med problemløsningsoppgaver?”. For å oppnå et resultat som kunne svare disse to forskningsspørsmålene, brukte vi lydopptak og feltnotater under gjennomføringen. Teorien vi legger som grunnlag er sosiokulturell læringsteori. Her er det blant annet viktig hvordan elevene arbeider sammen for å utvikle kunnskap. Annen relevant teori som bygger på samme tanker som sosiokulturell læringsteori er også en del av teorigrunnlaget i denne masteroppgaven. Studien er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i et utvalg på 9 elever totalt. Det er en casestudie som omhandler både observasjon og intervju. De 9 elevene ble delt inn i tre grupper. Hver gruppe fikk utdelt 3 like problemer som de skulle løse ved å samarbeide. Resultatene vi fikk var at det er flere faktorer som kan karakterisere elevenes arbeid med problemløsningsoppgaver. Det er ulikt hva som skal til for å skape mening for den enkelte elev, men det er noen fellestrekk som ofte går igjen, her har vi utarbeidet en tabell for å strukturere resultatene.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleEn kvalitativ undersøkelse av problemløsning i matematikk på 5.trinn ved gruppearbeid
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record