Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAlacaci, Cengiz
dc.contributor.advisorHeggelund Knutsen, Kristoffer
dc.contributor.authorDall'Osso Teigset, Markus
dc.date.accessioned2023-07-05T16:23:25Z
dc.date.available2023-07-05T16:23:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765519:51199589
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076225
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker om det finnes en korrelasjon mellom det å spille sjakk og det å løse matematiske oppgaver. Forskningen er basert på et sammenligningsstudie der to ulike grupper sammenlignes gjennom samme matematikkprøve. Gruppene ble delt inn i en sjakkgruppe, der inkluderingskravet var å ha spilt sjakk aktivt i klubb i minst seks måneder eller mer, samt en kontrollgruppe bestående av en vanlig skoleklasse. Begge gruppene hadde 14 deltakere hver som alle gjennomførte prøven. Gjennom prøven ble det testet en rekke matematiske ferdigheter som mønstergjenkjenning, kunnskap om koordinatsystem, hoderegning, fortegnsregler og kombinatorikk. Prøven tok én time og inneholdt ni oppgaver, hvorav disse kan deles opp i 32 ulike deloppgaver. Masteroppgaven tar for seg følgende forskningsspørsmål: • Er det en sammenheng mellom å spille sjakk og å løse matematiske oppgaver? • Hva forårsaker denne sammenhengen? • Hvilke overførbare ferdigheter knytter sjakk og matematikk sammen? Resultatene av prøven ble analysert ved hjelp av ikke-parametriske tester. 31 av 32 oppgaver ble analysert med kji-kvadrat-analyse, mens den gjenværende oppgaven ble analysert med Mann-Whitney U-test. Resultatene på prøven indikerte en statistisk signifikant forskjell på ni av 32 deloppgaver i favør sjakkgruppen. Videre presterte sjakkgruppen best på 31 av 32 deloppgaver, selv om ikke alle viste en statistisk signifikant forskjell. Kontrollgruppen presterte bedre på én av 32 oppgaver, men denne viste ingen statistisk signifikant forskjell. Resultatene indikerte positive overføringseffekter mellom sjakk og matematikk, spesielt i oppgaver som inneholder en form for mønstergjenkjenning. Andre overførbare ferdigheter som ikke nødvendigvis er spesifikke for sjakkspillet, men heller aktiviteten sjakk, ble også observert som positive bidragsytere. Eksempler på dette er tidsstyring og logisk resonnement.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleAssociation Between Playing Chess and Solving Mathematical Tasks
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel