Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristina Markussen Raen
dc.contributor.advisorNinni Marie Hogstad
dc.contributor.authorHolsæther, Anna Elisabeth
dc.date.accessioned2023-06-29T16:23:40Z
dc.date.available2023-06-29T16:23:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765519:34445917
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074475
dc.description.abstractBrøkbegrepet er det mest komplekse begrepet elevene møter på i barneskolen (Behr et al., 1983, s. 91) Derfor har jeg i denne studien undersøkt hvordan elever sammenlikner brøk. Jeg vil dermed undersøke hvilke strategier og konkreter elevene velger å bruke i sammenlikningen. På bakgrunn av dette har jeg utformet følgende forskningsspørsmål: Hvilke strategier og konkretiseringsmateriell bruker elever på sjette trinn når de sammenlikner brøk? For å besvare forskningsspørsmålet har fem sjette trinns elever svart på seks forskjellige sammenlikningsoppgaver i brøk. Den først oppgaven inneholdt to brøker med lik nevner. Den andre oppgaven inneholdt to brøker med lik teller. Tre av oppgavene inneholdt brøker med forskjellig teller og nevner. Til slutt var det en oppgave med likeverdige brøker. Ved hjelp av oppgavebasert intervju fikk jeg som forsker muligheten til å ha en interaksjon med elevene mens de holdt på. Dette har bidratt til en dypere innsikt i hva elevene anser som viktig når de sammenlikner brøkene. Elevbesvarelsene viste til en rekke ulike strategier for å sammenlikne brøk av ulik størrelse deriblant; restdel, restbrøk, referansepunkt, sammenlikne teller, sammenlikne nevner, visuell sammenlikning og forhold. Elevene hadde tilgang på fem forskjellige konkreter da de sammenliknet: melkekorker, brøksirkler, brøkstaver, klosser og litermål. De hadde i tillegg tilgang på en blyant, en linjal og papir under intervjuet. Dette var for å gi støtte til sammenlikningen, og for å se hvilke konkreter elevene foretrukket å bruke.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleStrategier og konkretiseringsmateriell i sammenlikning av brøk.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel